Due diligence
Staranna analiza i wycena przedsiębiorstwa lub jego części, w ramach przygotowywania transakcji gospodarczej (przejęcia, sprzedaży, współudziału itd.). W wolnym tłumaczeniu oznacza „należytą staranność”. Celem due diligence jest identyfikacja i dostarczenie przedsiębiorstwu wiarygodnej informacji (w uzgodnionym zakresie i strukturze) na temat podmiotu objętego badaniem, a także identyfikacja i kwantyfikacja ryzyk i zagrożeń w podmiocie. Due diligence wykonuje się zwykle przed zakupem udziałów i akcji, przedsiębiorstw, ich zorganizowanych części, przed podjęciem decyzji o łączeniu, przekształceniach, a także przed podjęciem decyzji w zakresie innych inwestycji o charakterze kapitałowym. Due diligence pozwala na podjęcie przez potencjalnych inwestorów racjonalnych i optymalizowanych decyzji, a jego wyniki mogą stanowić istotny instrument negocjacji poprzez wpływ na wycenę przedmiotu transakcji.