Controlling strategiczny
W ramach controllingu strategicznego wspiera się podejmowanie decyzji na temat najważniejszych zagadnień związanych z tym, co przedsiębiorstwo powinno zrobić, aby osiągnąć swoje cele. To monitorowanie, analiza i ocena procesów w celu skierowania ich przebiegu we właściwym kierunku. Koncepcja controllingu strategicznego powstała w celu poszerzenia planowania strategicznego, właściwego wyznaczania zadań, sterowania procesem ich realizacji oraz kontroli ich wykonania. Przedmiotem jego zadań jest określenie szans i zagrożeń generowanych przez otoczenie w konfrontacji z identyfikacją słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa. Controlling strategiczny tworzy warunki zapewniające długotrwałą egzystencję i rozwój przedsiębiorstwa oraz generowanie nowego potencjału zysków. Do zadań controlling strategicznego należy:
* analiza realności długofalowych celów przedsiębiorstwa,
* badanie poprawności podziału zadań na etapy,
* pomoc w doborze metod, technik, norm i innych narzędzi, które mają zastosowanie w planowaniu i kontroli, pomoc w opracowaniu planów,
* pomoc w tworzeniu systemu informacji dla kierowników,
* analiza źródeł jakości wykorzystania informacji,
* prowadzenie kontroli i oceny wyprzedzającej w zakresie możliwości, szans i zagrożeń realizacji zadań w poszczególnych etapach,
* ustalenie odchyleń od planowanych wyników z podziałem na istotne, zależne i niezależne,
* pomoc w projektowaniu niezbędnych działań dostosowawczych związanych z korektą celów, eliminacja zakłóceń w otoczeniu oraz w dostosowaniu otoczenia do celów strategicznych.