Controller
Doradca zarządu, traktowany jako partner biznesowy, zajmujący się fachową interpretacją wyników, relacji, liczb. Powołuje się go w celu wyszukiwania odpowiednich dróg wiodących do celów określonych w firmie. Uważa się go również za specjalistę sztabowego, wspierającego metodycznie i informacyjnie przygotowane w przedsiębiorstwach decyzje. Rola controllera sprawdza się w bieżącym funkcjonowaniu systemu controllingu. Controller może przyjmować różne rodzaje postaw (np. asystenta wykonawczego, którego rola polega na identyfikacji problemu oraz jego rozwiązaniu, dzięki odpowiedniej znajomości sytuacji przedsiębiorstwa). Kolejnym przykładem jest controller moderator, który steruje wszelkimi procesami występującymi w firmie, sprawuje funkcje kierownika projektu. Według International Group of Controlling (IGC) controller dba o finanse, strategie i procesy, co prowadzi do wysokiej gospodarności, koordynuje cele i plany cząstkowe, kształtuje proces kontroli, aby każdy menedżer mógł podejmować działania ukierunkowane na cele, oraz umożliwia on dostęp do niezbędnych dla osiągnięcia tych celów danych i informacji.