Zdyskontowane przepływy pieniężne z uwzględnieniem ryzyka

Istotnym elementem rozwoju każdego przedsiębiorstwa są inwestycje, pociągające za sobą zazwyczaj angażowanie znacznych środków finansowych w celu osiągnięcia przyszłych korzyści. Aby uniknąć zaskoczenia niepożądanym ich rezultatem, nie wystarczy jedynie skonstruować plan finansowy przedsięwzięcia, ale należy wziąć pod uwagę zmienne, które mogą mieć negatywny wpływ na jego wynik.

CiRZ_240_41.jpg

Rozpoczynając inwestycję, przedsiębiorstwo powinno precyzyjnie określić nie tylko strukturę finansowania inwestycji, ale i oprzeć się na właściwie przeprowadzonym rachunku ekonomicznym, możliwym jedynie przy wykorzystaniu metod oceny efektywności inwestycji z uwzględnieniem ryzyka, które wykażą, czy inwestycja powinna być realizowana. Zatem konieczne jest określenie ryzyk, jakie mogą wpłynąć na sukces inwestycji i nie można tutaj użyć żadnego uniwersalnego podejścia, ponieważ każdy projekt inwestycyjny jest niepowtarzalny, a jego indywidualne cechy warunkowane są przez założony harmonogram, budżet oraz korzyści. Problemy poruszone w artykule są zatem ważne z punktu widzenia każdego przedsiębiorstwa realizującego różnego typu inwestycje rzeczowe.

Ryzyko w projektach inwestycyjnych

Definicja ryzyka w inwestowaniu nawiązuje do możliwości, że zwrot z przedsięwzięcia będzie inny niż zakładany: niższy – ryzyko negatywne; wyższy – ryzyko pozytywne. Zatem ryzyko powinno być postrzegane przez pryzmat odchylenia od planu1. Takie podejście prezentuje możliwość wyboru przez inwestora pomiędzy opcją większej szansy z wyższym ryzykiem a mniejszej szansy z niższym ryzykiem2. Właśnie korzyść, mogąca wyniknąć z podjęcia ryzyka, jest dla inwestorów motorem do jego podejmowania. Należy zatem doprowadzić w organizacji do podejmowania decyzji z rozpatrywaniem relacji uzyskanych korzyści do wartości podejmowanego ryzyka (zwrotu z podjęcia ryzyka).

Ryzyko powoduje koszty dla przedsiębiorstwa, których nie poniosłoby w świecie informacji doskonałej, czyli pewności. Ale nawet najbardziej dokładna i sprawdzona informacja niesie ze sobą pewną dozę niewiadomej, która może być źródłem ryzyka. Encyklopedia PWN przedstawia następującą definicję kosztu ryzyka: „możliwa do przewidzenia strata związana z niepowodzeniem pewnej części przedsięwzięć firmy”3. Nie jest to jednak pełna definicja, ponieważ nie uwzględnia kosztów zabezpieczenia przed ryzykiem, czy niepodjętych działań, a jedynie koszt straty.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.