Zasady tworzenia i wprowadzania zmian regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
Kodeks pracy w artykule 16 formułuje zasadę prawa pracy, zgodnie z którą pracodawca – stosownie do możliwości i warunków – zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowi zatem narzędzie służące do realizacji tego obowiązku zgodnie z ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, która precyzuje zasady tworzenia i dysponowania środkami funduszu.
Do utworzenia takiego Funduszu zobowiązani są pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, natomiast jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe tworzą Fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.
Pracodawcy z mniejszą liczbą zatrudnionych mogą tworzyć Fundusz na zasadzie dobrowolności lub wypłacać świadczenia urlopowe. Zmiany w stanie zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego nie mają wpływu na obowiązki pracodawcy dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Zasady gospodarowania Funduszem każdy pracodawca określa w regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, który jest wewnątrzzakładowym aktem normatywnym. Regulamin jest konieczny – bez względu na to, czy pracodawca tworzy Fundusz obowiązkowo, czy na zasadzie dobrowolności.
Pracodawca uzgadnia treść regulaminu z zakładową organizacją związkową lub, jeśli ona nie funkcjonuje, z przedstawicielem pracowników wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Nieuzgodnienie treści regulaminu uniemożliwia jego wprowadzenie w życie.
W przypadku, gdy u pracodawcy działa kilka organizacji związkowych, powinny one przedstawić swoje wspólne stanowisko w ciągu 30 dni. Niedochowanie tego terminu spowoduje, że pracodawca może wprowadzić regulamin samodzielnie.
Czynności wstępne
Prawidłowe ustalenie regulaminu ZFŚS i jego późniejsze sprawne funkcjonowanie wymaga wykonania pewnych czynności wstępnych. Chodzi przede wszystkim o pozyskanie podstawowych informacji o sytuacji socjalnej pracowników, które umożliwią właściwe określenie rodzaju pomocy ze środków Funduszu i jej adresatów. Każdy pracodawca działa bowiem w innych warunkach i w odmiennym otoczeniu, różne będą zatem potrzeby pracowników w zakresie pomocy socjalnej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.