Zamknięcie roku obrotowego: good practices dla controllingu
Rozpoczęcie nowego roku niesie za sobą wiele konsekwencji dla całej firmy. Z reguły, kiedy myślimy na ten temat, w pierwszej kolejności przychodzą nam do głowy aspekty dotyczące pracy z zakresu działu księgowości. Jest to zgodne z obrazem rzeczywistości – inwentaryzacja, sprawozdanie finansowe, sprawozdanie podatkowe, a także szereg zmian w prawie bilansowym i podatkowym, które trzeba wprowadzić w życie (a przy okazji, w tym roku – dodatkowo Nowy Ład), to tylko kilka z wielu podmiotów, skupiających na sobie zintensyfikowane działania, w okresie noworocznym, dla przedsiębiorcy. Warto także pamiętać o jednostkach posiadających w swoich szeregach działy controllingu, ponieważ również dla tej grupy nowy rok oznacza ogrom pracy. O których sprawach nie powinien zapomnieć żaden controller? O tym w dalszej części artykułu.
Controlling jest działem ściśle kształtowanym pod wymogi i oczekiwania zarządu firmy. Oczywiście, mogłoby się wydawać, że istnieje katalog uniwersalnych czynności i procesów, które moglibyśmy odszukać w różnych firmach w działach controllingu zbliżone do siebie. Jednak różnice polegające na sposobie raportowania, jego częstotliwości, analizowaniu danych stricte branżowych, analizowaniu specyficznych, konkretnych i zidentyfikowanych problemów przedsiębiorstwa – to tylko kilka z licznych różnic, które wyróżnić można podczas porównywania zakresów prac zespołów controllingowych w różnych jednostkach. Pomimo indywidualnego charakteru pracy controllera, istnieją także typowe zadania, które z reguły wpisane są w regularne czynności zdecydowanej większości pracowników zespołu controllingu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.