Wykorzystanie fragmentatora i filtrów dat w tabelach przestawnych na przykładzie raportu sprzedaży
Każda firma sprzedająca swoje produkty cyklicznie otrzymuje dane, na podstawie których generowane są raporty sprzedaży. Powinny być one czytelne i pozwalać w szybki sposób uzyskać potrzebne informacje dotyczące statystyk sprzedaży i kondycji firmy. Zdecydowanie najlepszym narzędziem do tego będzie tabela przestawna, która daje ogromne możliwości. W tym artykule zostaną omówione dwie dodatkowe opcje tabeli przestawnej, które usprawniają i przyśpieszają filtrowanie danych. Są nimi fragmentator oraz filtry dat.
Opis przypadku i przygotowanie danych tabeli przestawnej
Za przykład posłuży nam firma sprzedająca kilka produktów w kilku oddziałach w Polsce. Dane generowane przez każdy oddział zawierają następujące wartości: data sprzedaży, oddział, ID produktu, kategorię produktu, cenę za sztukę, liczbę sprzedanych sztuk oraz wartość danej transakcji.
Wszystkie dane trafiają do jednej tabeli w Excelu (rysunek 1), na podstawie której w nowym skoroszycie tworzymy tabelę przestawną (dla przypomnienia opcja dostępna z poziomu ścieżki: Wstawianie - Tabela przestawna). W wierszach umieszczamy oddział, datę sprzedaży oraz nazwę produktu. A jako wartości podajemy sumę z liczby sprzedanych sztuk oraz sumę ich wartości. Dodatkowo jako główny filtr możemy dodać kategorię. Gotowa tabela z przykładem znajduje się na rysunku 2.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.