Wybierasz KPI? Wybierz dobrze!
Szukając sposobów na poprawę wyników przedsiębiorstwa, controllerzy finansowi sięgają po różne mierniki, które pozwalają im ocenić wydajność poszczególnych pracowników. Skupiając się na szczegółach, czasem tracą z oczu fakt, że źródłem większej efektywności może stać się zmiana modelu zarządzania i wprowadzenie innej kultury organizacyjnej – mniej działowej, a bardziej procesowej. Zmiana ta wymaga zupełnie nowego podejścia do KPI-ów. Zamiast skupiać się na tych wyznaczanych zespołom lub poszczególnym jednostkom, warto sięgnąć po te, które mierzą efektywność całego procesu i uwzględniają różne składowe.
W erze Big Data zarządy firm jak nigdy wcześniej potrzebują wsparcia controllerów finansowych, którzy z gąszcza zebranych informacji potrafią wybrać te najwłaściwsze, dzięki którym podejmowane decyzje biznesowe będą oparte na twardych danych i przełożą się na wzrost efektywności. Przygotowując raport i rekomendacje, controller musi zdecydować, które KPI wybrać. Część z nich jest bowiem bardziej istotna niż inne. Jeśli spojrzymy na firmę całościowo, to zauważymy, że ścieżki procesowe zazwyczaj prowadzą horyzontalnie przez różne działy. Żeby sprzedać konkretny produkt z zyskiem, czyli po jak najmniejszych kosztach własnych, a do tego zapewnić firmie biznesowe kontinuum, niezbędne jest zaangażowanie różnych departamentów. W przypadku każdego z nich konieczne będzie zastosowanie innych KPI.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.