Wartość przedsiębiorstwa a wartość firmy
W literaturze i praktyce brak jest jednoznacznej definicji wartości przedsiębiorstwa; do najczęściej stosowanych należy postrzeganie wartości przedsiębiorstwa jako wartości jednostki zorganizowanej pod względem prawnym i ekonomicznym. W związku z rozdzieleniem funkcji właścicielskiej i funkcji zarządzania oraz wynikającej stąd konieczności zarządzania wartością przedsiębiorstwa wyodrębniono pojęcie „wartość przedsiębiorstwa dla właścicieli”. Chodzi w nim o wartość nieobciążoną zadłużeniem – wartość stanowiącą majątek współwłaścicieli. Wieloaspektowość postrzegania wartości przedsiębiorstwa wymaga stosowania zróżnicowanych metod wyceny, w celu zobiektywizowania tej wartości.
Wyraźnie dają się wyodrębnić następujące grupy metod wyceny przedsiębiorstwa:
- majątkowe,
- dochodowe,
- porównawcze – mnożnikowe,
- mieszane.
Metody wyceny przedsiębiorstw
Wartość przedsiębiorstwa według metod majątkowych bazuje na wartości zasobów majątkowych netto wycenianej jednostki gospodarczej.
Metody dochodowe uwzględniają zdolność podmiotu gospodarczego do kreowania korzyści ekonomicznych, zwanych w procedurze wycenowej dochodem, w postaci zysku netto, przepływów pieniężnych netto lub ekonomicznej wartości dodanej.
Lp. |
Przesłanki wyceny |
Okoliczności wyceny |
1. |
Transakcje kupna-sprzedaży oraz inne, prowadzące do zmiany właścicieli przedsiębiorstwa |
Zbycie przedsiębiorstwa, zaspokojenie roszczeń występujących udziałowców/akcjonariuszy, przejmowanie przedsiębiorstwa |
2. |
Restrukturyzacja (kapitałowa, organizacyjna) |
Fuzje, tworzenie holdingów, podwyższanie kapitału zakładowego, ustalanie cen emisyjnych akcji w ofercie publicznej (prywatyzacja pośrednia), ustalenie ceny sprzedaży (prywatyzacja bezpośrednia) |
3. |
Wdrażanie koncepcji VBM |
Ocena pracy zarządu |
4. |
Wycena do celów podatkowych |
Konieczność uiszczenia podatku katastralnego lub podatku od spadków i darowizn |
5. |
Umowy ubezpieczeniowe |
Wycena na potrzeby towarzystw ubezpieczeniowych lub na wypadek zaistnienia szkody |
Źródło: A. Jaki, Wycena przedsiębiorstw w Polsce – doświadczenia i perspektywy, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002, nr 570. |
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.