VUCA w sektorze budowlanym

Termin VUCA, jako akronim słów nieprzewidywalność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność, został stworzony przez amerykańską Akademię Wojskową pod koniec lat 90. i opisuje raptownie zmieniający się i coraz bardziej złożony świat, który jest wynikiem końca zimnej wojny. Pomimo, iż termin ten wywodzi się ze środowiska wojskowego, w niedługim czasie zaczął być używany w kontekście ekonomii, w którym jego uczestnicy konfrontują się z ciągle zmieniającą się rzeczywistością1.

CiRZ_3_42.jpg

Czym jest VUCA w projektach budowlanych?

Poniższa tabela bardzo ogólnie tłumaczy czym jest VUCA, podaje przykład każdego czynnika oraz sposób, w jaki można mu przeciwdziałać. Ogólność tabeli ma swoje zalety i wady, z jednej strony pozwala zrozumieć podstawy koncepcji VUCA, z drugiej strony nie ułatwia jej zrozumienia w odniesieniu do konkretnego sektora gospodarki.

Jako przykłady VUCA można przedstawić następujące trendy w otoczeniu biznesowym przedsiębiorstw:

  • Nic nie jest dane na stałe, a świat zmieni się w następnych dekadach bardziej niż w ostatnich stuleciach. Dziś jesteś wielki, ale przez VUCA twoje miejsce może zająć ktoś inny, bardziej zwinny. Zmiany odbywają się coraz szybciej – przykład: hulajnoga elektryczna w 2 lata weszła do sprzedaży na całym świecie.
  • Jeżeli nie zaczniemy zmian od razu, to może okazać się, że niedługo nas nie będzie – pytanie tylko, co zmienić i w jakim zakresie. Czyli jeżeli jesteś dużą firmą, to należy przeorganizować wszystko dostosowując się do nowych czasów, bo inaczej zrobią to za ciebie i bez ciebie inni.
  • Bankructwo Thomasa Cooka jest przykładem ciemnej strony innowacji, które zabijają dotychczasowe modele biznesowe i duże, nieelastyczne korporacje – zmiana rynku wpływa na koniec skuteczności modeli biznesowych.
  • Zmiany zachodzące na rynku eliminują dotychczasowe przewagi, co sprawia, że należy cały czas być przygotowanym/wdrażać nowe rozwiązania. Technologia daje przewagę konkurencyjną, ale bardzo szybko nowości stają się standardem, co sprawia, że konieczny jest stały bieg do przodu i rozwijanie nowych technologii. Elementem budowania technologii i przewagi konkurencyjnej staje się uczenie maszynowe.
  • Digitalizacja – elektroniczne narzędzia zastępują funkcje realizowane w przedsiębiorstwach, transformacja cyfrowa zaczyna się od kreowania narzędzi i pojawia się outsourcing cyfrowy. Ludzie są zastępowani przez sztuczną inteligencję (AI), a przy pracach kreatywnych AI jest wsparciem (roboty uczą roboty, roboty piszą skrypty dla robotów itd.).

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.