VAT w placówce medycznej

Zgodnie z zasadą neutralności podatkowej w VAT, podatnik (w tym wszelkiego rodzaju placówki medyczne) nie może faktycznie ponosić ciężaru tego podatku. W przypadku nadwyżki placówka medyczna może dokonać przeniesienia go na następny okres rozliczeniowy lub wystąpić o jego zwrot.

Podstawowym założeniem funkcjonowania VAT jest jego neutralny charakter. Dlatego też odliczenie podatku naliczonego od należnego jest podstawowym prawem każdego podatnika VAT. Warunkiem odliczenia jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Odliczenie VAT

Konsekwencją jest to, że prawo do odliczenia VAT naliczonego:

  • przysługuje w całości – jeśli zakup związany jest z wykonywanymi przez placówkę medyczną czynnościami opodatkowanymi,
  • nie przysługuje w ogóle – jeśli zakup związany jest z wykonywanymi przez placówkę medyczną czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnionymi od podatku); w takim wypadku podatek naliczony stanowi koszt uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
  • przysługuje częściowo – jeśli zakup związany jest z czynnościami zarówno opodatkowanymi, jak i pozostałymi; w takim przypadku część podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu stanowi koszt uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego. Przy tym prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zarówno w przypadku, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi ma charakter bezpośredni, jak i wówczas, gdy ma on charakter pośredni. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 4 lutego 2009 r., nr IPPP3/443-169/08-2/KT, gdzie czytamy:

„(...) o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez Podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów (...)”.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.