Ustawa o uszczelnieniu VAT – siedem pułapek, na które muszą uważać przedsiębiorcy i księgowi
Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, uchwalona przez Sejm 1 grudnia 2016 r., została uzasadniona koniecznością ograniczenia nadużyć w rozliczaniu VAT. Przyjęte regulacje mają zwiększyć wpływy z tytułu podatku VAT do budżetu państwa i wyeliminować z gospodarki nieuczciwe zachowania. Niestety ustawa zawiera szereg nieścisłości, znacznie zwiększając ryzyko rozliczeń podatkowych dla uczciwych przedsiębiorców i obsługujących biznes księgowych. Jednak przed fiskusem można się w łatwy sposób obronić.
Ryzyko podczas rozliczania podatku VAT jest obecnie bardzo duże. To nie tylko ryzyko firmy, ale również osobiste osób obsługujących ewidencję i rozliczenia podatkowe. Zaostrzenie przepisów sprawia, że w ferworze zmian i nowych obowiązków niezauważone przez przedsiębiorców pozostają przepisy art. 106m ustawy uszczelniającej, mówiące o obowiązku wprowadzenia kontroli biznesowej.
Podatnicy i księgowi nie zawsze zdają sobie sprawę, że mogą zdecydowanie zmniejszyć ryzyko rozliczeń VAT, wprowadzając obowiązkowe procedury wewnętrznej kontroli biznesowej w procesach obsługi faktur sprzedaży i zakupów, często są wpisane w nowoczesne oprogramowanie księgowe, z którego korzystają.
Ustawa o uszczelnieniu VAT przyniosła szereg wątpliwości w kilku kluczowych zakresach.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.