Układanie harmonogramów czasu pracy
W polskim Kodeksie pracy spotkamy się z określeniem „rozkład czasu pracy” w kilkunastu artykułach (m.in. przy pracy zmianowej, dobie pracowniczej, godzinach nadliczbowych). Czym zatem jest rozkład i czym różni się od harmonogramu?
Rozważania na temat planowania czasu pracy w harmonogramach należałoby rozpocząć od wyjaśnienia definicji zwyczajowo występujących w zakresie „zagospodarowywania” pracy i jej właściwego rozplanowania. W polskim Kodeksie pracy spotkamy się z określeniem „rozkład czasu pracy” w wielu miejscach. Dla przykładu pojęcie rozkładu czasu pracy ustawodawca przywołał w art. 1041 Kodeksu pracy, gdzie mówi o obowiązku określania rozkładów czasu pracy w regulaminie pracy.
Dodatkowo pojęcie to pojawia się uzupełniająco w art. 150 § 1 Kodeksu pracy, który stanowi, że systemy i rozkłady czasu pracy ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. Brakuje jednak ustawowej definicji tego pojęcia. W literaturze przyjęło się uważać, że jest to rozplanowanie ustalonego zgodnie z zasadami kodeksowymi wymiaru czasu pracy w odniesieniu do doby, tygodnia oraz okresu rozliczeniowego. Inaczej mówiąc, to rozmieszczenie łącznej liczby dni i godzin do przepracowania w poszczególnych dniach. W ramach rozkładu należy wskazać dni pracy oraz dni wolne od pracy, a także godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.