Strategia zarządzania IP. O efektywnym korzystaniu z własności intelektualnej

Kreatywność i innowacja są silnikiem napędzającym współczesną gospodarkę, zarówno w skali całych gałęzi branżowych, jak i na poziomie pojedynczych firm. Nie jest to wcale przesadne twierdzenie – w XXI wieku znaczenie wytworów ludzkiego umysłu rosło w skokowym tempie w USA i Unii Europejskiej. Umiejętność efektywnego wykorzystania własności intelektualnej staje się kluczowym wyzwaniem dla rozwoju działalności firmy, budowania jej konkurencyjności oraz dywersyfikacji źródeł przychodów. Zarządzanie IP dla jednych będzie sprawą z gatunku „to be or not to be”, a dla innych być może będzie pełnić funkcję skutecznego komponentu generalnego zarządzania swoją firmą. Jak, kiedy i czy musimy tworzyć i wybierać strategie zarządzania IP?

MC_81_51.jpg

Czym jest własność intelektualna? Nie definiuj – rozpoznawaj

Starożytni Rzymianie zbudowali system prawny, z którego dorobku korzystamy do dziś i nie posługiwali się definicjami prawnymi do swoich instytucji, a nauczyli się je rozpoznawać poprzez praktykę. Zdecydowanie rekomenduję obranie tej samej drogi w celu skutecznego zrozumienia, czym jest własność intelektualna.

Tak naprawdę IP nie ma jednej definicji legalnej, a raczej rozumiemy własność intelektualną jako zbiór komponentów stanowiących unikalne wytwory ludzkiego rozumu. Aby stanowiły one akurat naszą własność (co za tym idzie – abyśmy mogli skutecznie nimi zarządzać dla korzyści naszych i firmy), ten wytwór wiedzy, kreatywności lub wyobraźni powinien być nasz lub jeśli stworzył go ktoś inny, powinniśmy nabyć do niego uprawnienia.

Mnogość komponentów zaliczanych do IP ukazuje poniższy diagram (Rysunek 1).

Praktycznie każda firma działająca na rynku zawiera co najmniej jeden z wymienionych elementów – lecz nie każdy może zdawać sobie z tego dokładnie sprawę. Świadomość posiadania IP w firmie i co za tym idzie, świadomość konieczności prawnego uregulowania jej statusu, rośnie odpowiednio w branżach kreatywnych – m.in. art, design, IT, high-tech.

W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw z pewnością głównymi zasobami IP będą prawa autorskie i know-how. Know-how może być praktycznie wszystko, co stanowi unikalną wiedzę wykorzystywaną komercyjnie, od przepisu na sernik, po projekty cywilnych wycieczkowców na Marsa (gdy takie już powstaną). Wystarczy, że przedsiębiorca podjął środki, aby jego wiedza została zabezpieczona przed wyciekiem i wykorzystaniem przez konkurencję. Fakt, że nadal nie wiemy o marsjańskich wycieczkowcach być może jest dobrym przykładem zabezpieczenia tajemnicy przedsiębiorstwa.

Z kolei prawa autorskie są chlebem powszednim dla każdej relacji, gdzie wymagana jest choćby odrobina kreatywności i inwencji. W wyniku działania człowieka może powstać utwór i w jego przypadku warto zapamiętać definicję legalną – każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.