Storytelling w biznesie
Historia ludzkości jest nieodłącznie związana z opowiadaniem. To – w formie storytellingu – staje się również skuteczną praktyką w biznesie. Dopiero niedawno okazało się jednak, skąd bierze się tak wielka siła opowieści. Z najnowszych badań wynika, że umiejętnie skonstruowana fabuła może diametralnie zmienić funkcjonowanie układu nerwowego człowieka – wręcz przemodelować jego osobowość. „Dobra historia jest jak nowe oprogramowanie dla mózgu, usprawniające jego funkcjonowanie, a zarazem będące skutecznym »antywirusem«, chroniącym przed negatywnymi wpływami” – mówi Maciej Bennewicz, specjalista od coachingu, autor książki „Coaching, czyli restauracja osobowości”.
Opowieści łączą i zapadają w pamięć
Każdy z nas ma w sobie odrobinę gawędziarza, lubi się chwalić lub opowiadać o sobie. Nawet introwertycy zapytani w temacie, który jest ich konikiem, potrafią rozwodzić się godzinami. Opowieści są elementem społecznych relacji, które łączą nas, sprawiają, że potrafimy w coś uwierzyć i zmienić nasze myślenie. Celem opowieści jest zwrócenie uwagi słuchacza i skłonienie go do działania, którego by nie podjął, gdyby przedstawiono mu wyłącznie fakty. Dodatkową korzyścią jest to, że jeśli opowieść naprawdę porwie odbiorcę, będzie on skłonny wysłuchać również naszych przypuszczeń i opinii, a tym samym również naszych wniosków.
Z drugiej strony historia musi zapadać w pamięć, by była wykorzystana przez naszych odbiorców. Nikt z nas nie pamięta dokładnie liczb, którym towarzyszą wyjaśnienia, np. do raportów. Ale za to każdy z nas zapamięta anegdotę lub opowieść kolegi, któremu przydarzyła się ciekawa historia. Ba, potrafimy później te opowieści sprzedawać jako swoje. Opowieści sprawdzają się najlepiej wtedy, gdy nie tylko angażują słuchacza, lecz również zmuszają go do samodzielnego myślenia i formułowania własnych spostrzeżeń. W dobrym storytellingu chodzi o to, żeby spostrzeżenia słuchacza były dokładnie takie, jakie pragnąłby podsunąć odbiorcy autor przekazu. Jeśli jednak słuchacz poczyni je sam, będą one dla niego zdecydowanie istotniejsze i mocniej zapadną mu w pamięć, niż gdyby ktoś podał je gotowe „na talerzu”.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.