Sprawniejsza wymiana pism w formie elektronicznej pomiędzy ZUS a płatnikami składek
Do Senatu trafiła nowelizacja ustawy systemowej, wprowadzająca zmiany w zakresie elektronicznej wymiany m.in. pism, podań, decyzji pomiędzy ZUS a przedsiębiorcami. Doprecyzowane zostały przepisy dotyczące także ich doręczania.
Ustawa nowelizująca ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych dostosowuje przepisy do sprawniejszej wymiany korespondencji elektronicznej. Zmiany są konieczne, bowiem od 1 stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy mają obowiązek utworzenia profilu informacyjnego na PUE ZUS, który będzie służył do doręczania m.in. pism, postanowień czy decyzji. Ponadto ZUS w masowej korespondencji do ubezpieczonych (np. do płatników składek lub do osób zgłoszonych do ubezpieczeń) będzie mógł rozsyłać pisma podpisane nadrukiem imienia i nazwiska, co znacznie usprawni tego typu zadania.
Niezbędne było również doprecyzowanie przepisów o doręczaniu pism w postaci elektronicznej zarówno na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE), o której mowa w art. 25 tej ustawy, jak również na profil PUE ZUS.
W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych zaproponowano zmianę w art. 71ac w ust. 1 ustawy systemowej przez wskazanie wprost, że doręczenie pism na PUE jest jedną z możliwości przekazania pisma do ZUS i nie wyklucza skutecznego doręczania na adres do doręczeń elektronicznych ZUS.
Ponadto nastąpiły zmiany porządkujące i doprecyzowujące przepisy w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Chodzi o rozszerzenie katalogu sytuacji uzasadniających wstrzymanie wypłaty zasiłku. Obecnie przepisy tej ustawy nie regulują sytuacji, w której nie jest możliwe doręczenie zasiłku z powodów niezależnych od ZUS, np. z powodu zmiany miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy lub rachunku bankowego i niepoinformowania ZUS o tej zmianie. Rozwiązanie takie przewiduje ustawa o emeryturach i rentach z FUS. Jeżeli nie jest możliwe doręczenie świadczenia, wypłatę takiego świadczenia wstrzymuje się. W związku z tym zaproponowano analogiczne rozwiązanie w przypadku świadczeń krótkoterminowych. Wstrzymanie wypłaty zasiłku nastąpi w formie decyzji administracyjnej.
Aby nie było wątpliwości interpretacyjnych doprecyzowane zostały przepisy dotyczące odroczenia terminu płatności należności z tytułu składek lub rozłożenia należności na raty. W tym przypadku ZUS wyda zaświadczenie o niezaleganiu płatnikowi składek, jeżeli:
→ opłaca on należności z tytułu składek w terminach i w wysokości ustalonych w umowie o odroczenie terminu płatności lub rozłożenia ich na raty oraz
→ nie posiada zadłużenia z tytułu należności z tytułu składek nieobjętych tą umową.
Powyższe warunki należy spełnić łącznie.
Proponowane zmiany przepisów wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Podstawa prawna:
→ art. 1, art. 3, art. 7 ustawy z 27 października 2022 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – oczekuje na uchwalenie przez Senat
www. nowy.inforlex.pl
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.