SaaS i SLA - jak się zabezpieczyć i zagwarantować prawidłowe działanie oprogramowania w chmurze
Ciągły rozwój technologii i aplikacji doprowadził do wzrostu popularności nowych modeli udostępniania oprogramowania. W czasach, gdy mobilność i łatwy dostęp do treści z każdej części świata jest kwestią bardzo istotną, a wręcz podstawową, odchodzi się powoli od tradycyjnego oprogramowania udostępnianego za pomocą materialnych nośników danych w postaci dysków czy płyt. Coraz powszechniejsze staje się udostępnianie oprogramowania w modelu SaaS (Software as a Service), polegającym na umieszczeniu go w chmurze i zapewnieniu użytkownikowi zdalnego dostępu do oprogramowania, na przykład za pośrednictwem internetu.
Oprogramowanie SaaS ma na celu zdalne zapewnienie dostępu do swych funkcji. Jego przykładem może być choćby wykorzystywana przez nas poczta elektroniczna czy kalendarz. W tym przypadku cała infrastruktura oprogramowania znajduje się w centrum danych dostawcy usług, a my możemy bez żadnych fizycznych nośników korzystać z jego właściwości i funkcjonalności. W takim przypadku dostawca równocześnie powinien zapewnić nam jego określoną dostępność oraz bezpieczeństwo działania. Nierzadko bowiem nawet chwilowa awaria oprogramowania mogłaby doprowadzić do powstania znacznych szkód u podmiotu z niego korzystającego, na przykład w przypadku zawieszenia działania platformy internetowej, na której zakupy są dokonywane nawet co kilka sekund. Nie trudno sobie wyobrazić, że jej unieruchomienie w takim przypadku doprowadziłoby do powstania ogromnych strat, również wizerunkowych.
Z tego względu niezwykle istotną częścią umów dotyczących udostępniania oprogramowania w powyższym modelu jest SLA. W ramach umowy SLA (Service Level Agreement) podmiot udostępniający oprogramowanie zobowiązuje się do utrzymania gwarantowanego poziomu usług. Postanowienia te pełnią bardzo istotną rolę dla obydwu stron umowy, regulują bowiem odpowiedzialność stron w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości technicznych powodujących brak sprawnego działania oprogramowania z powodu awarii lub jego aktualizacji. Zapisy związane z SLA zazwyczaj stanowią część głównej umowy zawartej między stronami, dotyczącej świadczenia usług w postaci udostępnienia oprogramowania, lecz mogą być one podstawą również odrębnej wiążącej strony umowy. Niezależnie od wyboru formy, warto pamiętać o kilku najważniejszych elementach, które powinny znaleźć się w umowach związanych z udostępnieniem oprogramowania SaaS, takich jak dostępność, błędy oprogramowania czy przede wszystkim czas usunięcia błędu i jego klasyfikacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.