ROS i ROI w wymiarze klient z perspektywy procesowej

Zbudowanie poprawnego modelu funkcji i procesów biznesowych w organizacji bywa bardzo często niedocenianym albo wręcz odrzucanym elementem zarządczym. Jako menedżerowie obserwujemy spadek sprawności organizacyjnej, symptomy nierentownego działania przedsiębiorstwa, analizując wybrane miary (KPIs). Mimo to nadal akceptujemy brak rzetelnej kontroli i wyceny procesów, a w konsekwencji bieżące decyzje podejmujemy na tzw. wyczucie. Wszyscy wiemy, że intuicja jest ważna, ale jednak niewystarczająca.

Jak zatem podejmować trafne decyzje? W jaki sposób pierwsze oznaki pogarszającej się sytuacji przedsiębiorstwa przekuć na lepsze decyzje menedżerskie? Aby odpowiedzieć sobie na te i podobne pytania, spróbujmy najpierw zastanowić nad użytecznością wskaźnika stopy zwrotu z inwestycji ROI (Return on Investment), który niewątpliwie jest finalnym parametrem ekonomicznym oceny inwestycji przez akcjonariuszy. ROI = Z/A jest ilorazem osiągniętego zysku (Z) i wartości zaangażowanych aktywów (A), które były wykorzystane do osiągnięcia tego zysku. Daje wyobrażenie, ile zarabiamy, inwestując jeden złoty, a najczęściej ROI wyrażany jest procentowo, np. 15% oznacza, że każde zainwestowane 100 zł. przynosi inwestorowi 15 zł. zysku. Jest to miernik syntetyczny, który odzwierciedla w sobie wypadkową trafnych i tych mniej trafnych decyzji menedżerskich oraz wpływu otoczenia przedsiębiorstwa. Tutaj, jak w soczewce, skupiają się elementy sprawnego zarządzania organizacją, ale jednak w dłuższej perspektywie. Problem z ROI polega również na tym, że jego analiza na poziomie przedsiębiorstwa nie daje odpowiedzi na zasadnicze pytanie – w jaki sposób przedsiębiorstwo radziło sobie w analizowanym okresie z generowaniem zysków dla swoich akcjonariuszy. Co więcej, jako inwestorzy, ucząc się na błędach, oczekiwalibyśmy raczej wiedzy, która przybliżyłaby nas do poznania przyczyn powtarzalności generowania zysków przez przedsiębiorstwo w przyszłości.

Rachunek marż w systemie ABC

Aby udzielić sobie odpowiedzi na to pytanie, spróbujmy przeanalizować ROI pod kątem zmiany poziomu rentowności w wymiarze klient (stopa zwrotu ze sprzedaży, ROS – Return on Sales), ale skupiając się jedynie na przyczynach zmiennego poziomu kosztów procesów biznesowych (K) wewnątrz pojedynczego przedsiębiorstwa (lub innej wydzielonej jednostki pracy).

Aby lepiej zrozumieć wpływ poziomu generowanych kosztów działań na osiągane wskaźniki ROS i ROI, przyjrzyjmy się rachunkowi marż w systemie ABC (Activity Based Costing) Spójrzmy na Tabelę1., która zawiera w sobie zarówno układ kalkulacyjny, jak i hierarchię Wymiarów Biznesowych: Produkt, Zamówienie, Klient (oraz Odbiorca, Płatnik ), Kanał Dystrybucji, Przedsiębiorstwo.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.