Rola strategii – wciąż niedocenianej w ochronie zdrowia

Choć planowanie i wyznaczanie celów działania jest podstawą prowadzenia działalności, oceny jej rozwoju oraz doboru mierników ilościowych i jakościowych prezentujących dynamikę zmian, wciąż jednak podejście strategiczne nie jest priorytetowe wśród wielu małych i średnich przedsiębiorstw, także w sektorze ochrony zdrowia.

Nawet jeśli prowadzone są działania z zakresu marketingu i public relations, to niekoniecznie jest to marketing strategiczny, planowany, wieloetapowy i wpisany w rozwój firmy.

Bez długofalowej strategii nie jesteśmy ukierunkowani na analizę ograniczeń czy potencjału do wykorzystania, a skupiamy się na problemach i możliwościach bieżących. Bolesne jest doświadczanie, że działanie bez strategii jest w istocie błądzeniem we mgle, ale wymusza na menedżerach placówki konieczność odpowiedzi na pytanie o przyczyny tego stanu – czy strategia jest czymś, co ich przerasta, czy problem leży w nieznajomości rynku (co się zdarza w przypadku nowych podmiotów, prowadzonych przez młode osoby, testujące się w realiach lokalnych). A może to kwestia braku kompetencji marketingowo- -analitycznych, na który nakłada się nieprzewidywalność ograniczeń w branży, silna konkurencja czy nawet prozaiczny, a jakże istotny powód wewnętrznej niemocy i niewłaściwej hierarchii celów w firmie, narzuconej przez dyrekcję placówki.

Analiza literatury przedmiotu, wielu poradników i prasy marketingowej oraz case studies podmiotów z tej samej branży powinna być dobrą inspiracją i zachętą do konfrontacji z rynkiem, stworzenia realnego, rzetelnego SWOT, bazującego nie na przypuszczeniach 1 czy 2 decyzyjnych osób, domniemaniach lub sugestiach znajomych, lecz konkretnych danych z raportów sektora health care, regionalnych izb lekarskich, Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Urzędu Statystycznego i innych baz danych, informacji z organizacji, na podstawie których trzeba dookreślić swoje słabe i mocne strony, ocenić szanse rynkowe i ustalić, jakie zagrożenia mogą ograniczyć nasz rozwój.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.