Rola rachunkowości jako systemu informacyjnego w zarządzaniu strategicznym

Rozmowa z doktorem TOMASZEM CICIRKO, dyrektorem Biura Rachunkowości Zarządczej i Płynności Finansowej oraz KAROLEM SIKORĄ, kierownikiem Działu Informacji Zarządczej Poczty Polskiej SA o roli informacji zarządczej.

maths-and-science-formula-on-whiteboard-xs.jpg

W pierwszej kolejności chciałabym zapytać o Panów pogląd na miejsce i rolę rachunkowości jako systemu informacyjnego w zarządzaniu strategicznym, a także o miejsce i rolę współczesnej rachunkowości zarządczej w procesie zarządzania ukierunkowanym na całokształt dokonań organizacyjnych, a tym samym realizację strategicznych zamierzeń przedsiębiorstwa?

Tomasz Cicirko: Bez wątpienia we współczesnych organizacjach rośnie rola rachunkowości zarządczej i systemów informacyjnych w zarządzaniu, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym. Trudno sformułować wygrywającą strategię bez dokładnej i adekwatnej informacji o funkcjonowaniu organizacji oraz otoczeniu, w jakim działa. Jest ona również niezbędna w procesie planistycznym, informacje o historycznych kosztach i przychodach, cenach itp. są wykorzystywane w budżetowaniu tak krótkookresowym, jak i długookresowym. Nie do przecenienia jest także rola rachunkowości zarządczej przy samym wdrożeniu strategii, a następnie jej monitorowaniu i motywowaniu pracowników do podejmowania działań zgodnych z wyznaczonymi w strategii celami.

Jakie cele stawia się w Poczcie Polskiej przed strategiczną rachunkowością zarządczą?

T.C.: Wiarygodna prognoza finansowa jest kluczowym elementem każdej strategii. Strategiczna rachunkowość zarządcza w Poczcie Polskiej ma za zadanie przygotowanie takiej właśnie prognozy, uwzględniając przy tym otoczenie rynkowe oraz działania rozwojowe i restrukturyzacyjne podejmowane przez spółkę. Konieczne jest pogodzenie sprzecznych niejednokrotnie interesów części biznesowej oraz back-office, tak aby wypracować rozwiązania gwarantujące możliwość finansowania inwestycji i generowania dodatnich wyników finansowych w całym okresie objętym prognozą.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.