Raportowanie czynników pozafinansowych a przestrzeganie praw człowieka

Definicja raportu społecznego nie jest jednoznaczna. Według Forum Odpowiedzialnego Biznesu, jest to „raport społeczny, wydawany przez firmę w formie publikacji lub umieszczany w witrynie internetowej, który przedstawia w sposób całościowy strategię firmy, jej politykę społeczną i wyniki w zakresie odpowiedzialności społecznej wobec kluczowych grup interesariuszy. Uwzględnia aspekt ekonomiczny, społeczny oraz ekologiczny działań firmy”1.

photodune-8972009-community-support-xs.jpg

Proces raportowania jest elementem dialogu społecznego, zakłada uporządkowanie polityk i strategii, włączenie różnych grup interesariuszy oraz szeroką komunikację rezultatu. Związany jest ze sprawozdawczością oraz transparentnością organizacji. Raport społeczny jest emanacją tego procesu, przedstawia obraz firmy oraz aspekty jej działalności, a także wpływ, jaki wywiera ona na otoczenie. Idea tworzenia raportów społecznych związana jest z transparentnością, ale też z porównywalnością, dlatego firmy posiłkują się różnymi ramami raportowania. Wśród nich najpopularniejsze są: Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) i zasady Global Compact oraz odniesienia do normy ISO 26000.

Debata wokół kwestii raportowania danych pozafinansowych przez biznes związana jest nie tylko z rosnącą rolą CSR – wynikającą m.in. ze strategii odpowiedzialności społecznej, którą w 2011 r. ogłosiła Komisja Europejska – ale przede wszystkim z obligatoryjnością raportowania.

W kwietniu 2013 roku Komisja Europejska zaproponowała zmiany w dyrektywach 78/660/EEC i 83/349/EEC w zakresie ujawniania danych pozafinansowych, poszerzając tym samym katalog ujawnianych informacji o kwestie społeczne, środowiskowe i pracownicze, dotyczące ładu organizacyjnego oraz przestrzegania praw człowieka. Wdrożenie zmiany w życie może doprowadzić do obowiązkowego raportowania społecznego spółek notowanych na giełdzie, następnie zaś objąć kolejne firmy. Niezależnie od działań Komisji, obowiązki raportowania czynników pozafinansowych zostały wprowadzone w takich państwach jak Wielka Brytania, Dania, Szwecja, Francja czy Hiszpania.

Warto dodać, że według raportu KPMG, ponad 95% największych korporacji już teraz przygotowuje swoje raporty społeczne2. W Polsce można mówić o około 40 raportach rocznie. W ciągu siedmiu edycji konkursu na najlepiej sporządzone raporty społeczne zgłoszono ponad 130 raportów3. Większość raportów stworzona jest na podstawie Wytycznych GRI, dlatego warto prześledzić obecność kwestii przestrzegania praw człowieka w standardach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.