Rachunkowość zarządcza w hotelarstwie Departamenty operacyjne – Pokoje i Gastronomia
W poprzednim artykule (patrz kod QR na końcu materiału) przedstawione zostały cechy charakterystyczne dla branży hotelarskiej, które mają wpływ na układ Sprawozdania Operacyjnego, historia USALI oraz sam układ Sprawozdania Operacyjnego. Obecnie skoncentrujemy się na pierwszej części sprawozdania poświęconego Przychodom i Kosztom Operacyjnym do wysokości Dochodu Operacyjnego1.
Sprawozdanie Operacyjne wg USALI jest elementem Rachunku Zysków i Strat (Statement of Income – US lub Profit & Loss Statement - UK). Wiodącą zasadą USALI jest przypisanie bezpośrednich przychodów i kosztów do danego departamentu hotelowego. W departamencie nie pojawia się żaden koszt, który nie jest tam kontrolowalny, nie są też, rejestrowane inne przychody, które nie pozostają w związku z operacjami tam wykonywanymi. Zasada ta pozwala oszacować niezwykle dokładnie czystą sprawność operacyjną uzyskiwaną w danym centrum, niezmąconą żadnymi innymi kosztami lub korzystającą z przywilejów, jakie mogłaby przynieść rejestracja przychodów niezwiązanych z operacjami w danym departamencie. Dlatego też tego typu sprawozdanie łatwo jest wykorzystać przy budowaniu systemów motywacyjnych. Menedżerowie odpowiadają za wyniki własnego departamentu, zaś dyrektor hotelu za wynik Gross Operating Profit (GOP).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 95% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.