Przewiduj, alertuj i automatyzuj
Po raz pierwszy termin Business Intelligence został wykorzystany przez Richarda Millara Devensa w jego publikacji Cyclopaedia of Commercial and Business Anecdotes (1865). Opisywał on, jak jeden z bankierów, Sir Henry Furnese, uzyskał wymierny profit z tego, że udało się mu pozyskać informacje szybciej niż jego konkurenci: Throughout Holland, Flanders, France, and Germany, he maintained a complete and perfect train of business intelligence. The news of the many battles fought was thus received first by him, and the fall of Namur added to his profits, owing to his early receipt of the news.
Dziś, ponad 320 lat po wydarzeniach opisanych przez Devensa, zdobywanie i wykorzystywanie zewnętrznych informacji szybciej niż konkurencja jest jeszcze bardziej istotne. Jednocześnie jest zdecydowanie trudniejsze. Niestety, wiele firm wciąż korzysta z metod pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania informacji, które pasowałyby raczej do czasów Furnese’a, a nie do XXI wieku.
Kamień „przepowiadający” pogodę
Czy wiesz, że istnieje kamień, który przepowiada pogodę? Nazwanie go jednak „przepowiadającym” jest tu nadużyciem. Pokazuje on wszakże sytuację „tu i teraz” albo tę, która już się wydarzyła i dlatego nie masz na nią żadnego wpływu. Na kamieniu umieszczono opis: „Mokry – pada deszcz. Suchy – nie pada. Rzuca cień – świeci słońce. Biały – pada śnieg. Zimny – jest zimno. Nie widać – jest mgła. Nie ma – przeszło tornado”. Możesz tylko przyjąć sytuację do wiadomości...
Podobnie jest z podejściem do analizy danych i wyciąganiem z niej wniosków. Jeśli robisz to starymi metodami, takimi jak Excel, operacje VLOOKUP, ręczne sklejanie danych, brak narzędzi alertujących i predykcyjnych, jesteś tylko biernym obserwatorem tego, co już się w twoim biznesie wydarzyło. Nie masz żadnej szansy na to, żeby zawczasu proaktywnie zadziałać, by zmienić wynik. Takie podejście, podobnie jak wspomniany kamień, szybko może stać się nie tylko memotwórczym materiałem, ale na pewno nie pozwoli ci i twojej firmie również skutecznie patrzeć w przyszłość, a tego chyba nie chcesz. Zatem „don’t VLOOKUP” – odrzuć stare, pasywne metody i zacznij działać wyprzedzająco.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.