Praktyki racjonalnych decyzji menedżerskich opartych o wątpliwej jakości dane w kontekście systemów zarządzania ryzykiem
Celem niniejszego artykułu jest podzielenie się przez autora swoimi spostrzeżeniami z obszaru funkcjonowania systemów wsparcia zarządzania w tym z praktyk zarzadzania ryzkiem. Doświadczenia te były gromadzone przez wiele lat praktyki zawodowej autora, wiele inspiracji pochodzi od uczestników Certyfikowanego Kursu Zarządzania Ryzykiem POLRISK.
Przewrotna teza jaką chce postawić i obronić autor stanowi, iż pochodzące z systemów wsparcia zarządzania błędne lub wątpliwej jakości wskazania dla menedżerów nie musza prowadzić do złych decyzji menedżerskich, a czasami wręcz są podstawa decyzji właściwych. Artykuł ten w żadnej mierze nie ma być pochwałą ani zachętą do złego funkcjonowania systemów wsparcia zarzadzania a tylko jest próba opisania zjawiska, którego nie da się wytłumaczyć tylko przypadkiem.
Na początku warto podkreślić rolę systemów wsparcia zarządzania w przedsiębiorstwie. Jednym z podstawowych zadań tych systemów jest dostarczanie informacji do menedżerów tak aby mogli oni podejmować lepsze decyzje gospodarcze. Informacje te można podzielić na trzy grupy: surowe dane do analizy, raporty (najczęściej) oraz sugestie decyzji (scenariusze). Definiując menedżerów należy mieć na myśli wszystkich menedżerów którzy podejmują decyzje w oparciu o w/w informacje czyli oczywiście Zarząd ale np. dyrektorzy pionów, kierownicy biur, jednostek czy zakładów oraz projektów. Np. w controllingu przyjmuje się, że informacje budżetowe powinni otrzymywać przynajmniej wszyscy ci menedżerowie którzy są odpowiedzialni za budżety zaś w zarządzaniu ryzykiem, zaś informacje o ryzykach powinni otrzymywać przynajmniej wszyscy ci menedżerowie, którzy są właścicielami ryzyk. W przedsiębiorstwie może funkcjonować wiele systemów wsparcia zarządzania, z racji specjalizacji autora treść artykułu będzie się koncertować na systemie controllingu i budżetowania oraz systemie zarządzania ryzykiem ERM (Enterprise Risk Management).
Podstawowy schemat wsparcia przez system dla menedżera można opisać następująco: system dostarcza menedżerowi we właściwym momencie, prawidłowej, istotnej i rzetelnej informacji – menedżer podejmuje dzięki tej informacji lepszą decyzję gospodarczą – system przetwarza skutki tej decyzji i ponownie dostarcza informację itd. Można zatem logicznie założyć odwrotność, iż jeżeli systemem dostarcza złą lub błędną informację menedżer może podjąć gorszą decyzję gospodarczą. Zapewne tak się w większości przypadków dzieje, ale warto przytoczyć kilka przykład kiedy jednak błędna informacja prowadzi do prawidłowej decyzji oraz spróbować zastanowić się dlaczego tak się dzieje.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.