Power Purchase Agreements (PPA) w praktyce

Tsunami podwyżek przed nami, za nami, a może jesteśmy w trakcie? Wielu przedsiębiorców i konsumentów zadaje sobie takie pytanie, widząc podwyżki w sklepach czy na stacjach benzynowych (paliwo niemal po 6 zł!). Tworząc zatem budżety na przyszły rok już dzisiaj należy również przyjrzeć się rynkowi energii elektrycznej.

MC_78_24.jpg

Od kilku miesięcy rozmawiam z klientami nt. cen i za każdym razem, kiedy pada pytanie: Czy to już koniec? – przypomina mi się proces negocjacji z jedną z największych piekarni na polskim rynku. W marcu tego roku rozmawialiśmy o cenie 350 zł/MWh i już wtedy właściciel kręcił nosem mówiąc, że jest za drogo i woli poczekać... cóż, nie minęło 6 miesięcy i przyjął ofertę od konkurencji po 450 zł/MWh. Przy zużyciu niemal 30 GWh to dodatkowy koszt na poziomie 3 000 000 mln zł – tak, tak, trzech milionów złotych. Dlaczego tak się stało? Najlepiej to zobrazować wykresem z TGE (Rysunek 1).

Jesteśmy na historycznych maksimach, a wielu z klientów wciąż pyta – czy jeszcze będzie rosło, wstrzymując się z decyzją o kontraktacji. Czy to dobra strategii czy zła? Nie wiem, tak samo jak nie można w 100% przesądzić czy ten wzrost się utrzyma. Przed nami przynajmniej dwa zdarzenia, które krótkoterminowo mogą wpłynąć na korektę na rynku energii (co nie znaczy, że należy utożsamiać korektę z odwróceniem trendu). Są to:

  • zmiana zasad lokowania inwestycji wiatrowych – zmniejszenie współczynnika z 10H na 3H oraz
  • podwyżki w taryfie G, regulowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Fundamenty pod dalsze wzrosty wciąż jednak pozostają trwałe i związane są oczywiście ze strukturą wytwarzania energii w kraju. Około 70% dostarczanej do państwa budynków energii wytwarzana jest z węgla, co przy rosnącym składniku kosztowym każdej węglowej elektrowni, jakim są prawa do emisji CO2, nieprędko doczekamy się istotnych przecen. Czas pokaże.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.