Poprawa procesu udzielania gwarancji bankowych w ING Banku Śląskim

Jaka metodologia usprawniania procesów jest najskuteczniejsza: Lean, Six Sigma, TPM czy inna? Narzędzi jest wiele i sposobów również. Trzeba jednak pamiętać, że metodyka – choć ważna – nie może być celem samym w sobie. Najistotniejsze jest wyjście od problemu i określenie, dlaczego jest on ważny, zidentyfikowanie jego źródła, a następnie ustalenie skwantyfikowanego celu, dzięki któremu łatwo będzie określić, czy udało się osiągnąć sukces.

Zachowanie takiej kolejności pozwoli skutecznie i trwale wyeliminować problem oraz osiągnąć określony cel, co wpłynie na poprawę satysfakcji klienta. W czerwcu 2012 r. wraz z właścicielem procesu rozpoczęliśmy weryfikację procesu udzielania gwarancji bankowych. Punktem wyjścia były reklamacje i uwagi ze strony zarówno klientów, jak i doradców, którzy narzekali na czas realizacji, nieprzewidywalność i sam sposób obsługi tego procesu.

Dlaczego ten proces był ważny?

Według informacji ze Związku Banków Polskich, ING Bank Śląski w 2012 r. miał 19-procentowy udział w rynku gwarancji, dlatego proces ich udzielania został zdefiniowany jako jeden z kluczowych w banku. Dodatkowo wzrosła liczba transakcji. Wraz ze wzrostem wolumenów wydłużał się czas realizacji procesu i w konsekwencji liczba gwarancji wystawionych w czasie obiecanym klientowi malała.

Ze względu na liczbę transakcji z projektu zostały wyłączone gwarancje jednostkowe – 90% stanowią bowiem gwarancje wystawiane w ramach linii produktowej, czyli takie, dla których klient ma już przyznany limit kredytowy, w ramach którego może się poruszać.

Klienci widzą więcej!

Po zidentyfikowaniu i skwantyfikowaniu problemu w procesie przeprowadzono badanie głosu klienta. Dlaczego? Głos klienta jest kluczowy, gdyż pozwala na potwierdzenie problemu biznesowego i zidentyfikowanie luki między tym, czego klient oczekuje od procesu, a stanem rzeczywistym. Do udziału w badaniu zaproszono przedstawicieli Korporacyjnej Sieci Sprzedaży, ponieważ to oni mają największe doświadczenie w rozmowie z klientami i pracują z nimi na co dzień. W trakcie warsztatów doradcy mieli wskazać zauważone problemy, a następnie je spriorytetyzować. Na podstawie zidentyfikowanych problemów określono cechy tego procesu i skonstruowano ankietę skierowaną do klientów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.