Planowanie czy wróżenie z fusów?
W jaki sposób planować sprzedaż, aby proces ten efektywnie wspierał rozwój przedsiębiorstw? Która z wielu metod planowania jest najskuteczniejsza?
Rozważając temat planowania, warto postawić pytanie, po co właściwie planujemy? W jakim celu przygotowuje się budżety, skoro rzeczywistość za oknem jest tak dynamiczna, że niczego już nie można być pewnym? Czy nie wystarczy stworzyć system wynagrodzeń, który sprawi, że ludzie sami będą „rwali się do sprzedaży”? Praktyka pokazuje, że mimo wszelkich niedogodności związanych z planowaniem proces ten ciągle może być przydatny w przedsiębiorstwach – zarówno dużych, jak i małych.
W niniejszym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym metodom planowania, analizując ich wady i zalety.
A. Planowanie na podstawie danych z roku poprzedniego
To najpowszechniej stosowana metoda planowania. Jej popularność wynika również z tego, że w typowym dziale sprzedaży powszechnie stosuje się porównania do roku ubiegłego. Często w sprzedaży pada pytanie: o ile więcej sprzedajesz względem roku ubiegłego? Sposób analizy danych sprzedażowych sprzyja analogicznemu podejściu również do procesu planowania.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.