Ograniczanie ryzyka wynikającego ze zmian cen na rynkach finansowych

Ryzyko walutowe przejawia się w braku pewności co do poprawności naszych prognoz dotyczących przyszłego kształtowania się kursów, a tym samym potencjalnych przychodów czy też kosztów. Ma to istotne znaczenie przy prognozowaniu wszelkiego rodzaju transakcji.

Przez ostatnie lata na rynkach walutowych mieliśmy do czynienia ze znaczącymi zmianami kursów walut wywołanymi ruchami kapitału spekulacyjnego, poszukującego coraz to lepszych miejsc do swoich inwestycji.

W konsekwencji tych zachodzących zmian kurs naszej waluty był, jest i nadal będzie narażony na dużą zmienność. Niestety, zmienność ta, jaką obserwujemy w ostatnim czasie, w wielu przypadkach przyczynia się do powstawania wielomilionowych strat w przedsiębiorstwach. Straty te są tym większe, im większe jest uzależnienie firmy od kursu waluty po stronie zarówno wpływów, jak i wydatków. Ostatni rok pokazał, że nie należy lekceważyć ryzyka walutowego, w szczególności w firmach działających na niskomarżowych rynkach. Należy zatem powziąć działania zapobiegawcze, aby zminimalizować ryzyko walutowe, jakie może wystąpić w przyszłości w naszych przepływach finansowych. A więc o zabezpieczeniu ryzyka walutowego czy też innego typu ryzyka należy pomyśleć już na etapie kalkulacji, kontraktowania, podpisywania kontraktu handlowego, czyli dużo wcześniej, niż ryzyko może się pojawić i nam zagrozić. Czekanie do ostatniej chwili z podjęciem działań zabezpieczających niesie ze sobą wyższe koszty zabezpieczenia. Przyrównując transakcje zabezpieczające ryzyko walutowe do zabezpieczeń majątkowych, powinniśmy pamiętać, że do ubezpieczyciela naszego domu idziemy, zanim nadejdzie powódź, opłacamy AC zanim zdarzy się nam szkoda komunikacyjna itd., czyli myślimy i zabezpieczamy ryzyko dużo wcześniej, niż ono może wystąpić i przyczynić się do powstania straty. Jednakże w przypadku ryzyka walutowego wielu przedsiębiorców myślenie o tym zostawia sobie do czasu, kiedy się ono realizuje i zaczyna przynosić straty. Takie działanie nie jest więc ani efektywne, ani optymalne, ale – niestety – wielu przedsiębiorców obrało właśnie taki schemat działania. Czy jest to rozsądne? Czy szukamy ubezpieczyciela na już zalany dom lub na już rozbite auto?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.