Od zdarzenia gospodarczego do dashboardu

Aktywność każdego z nas niewątpliwie wpływa na kształt i kierunek przeobrażeń kulturowych w organizacji, jaką jest przedsiębiorstwo. Jednocześnie funkcjonujemy w jakiejś już zastanej rzeczywistości, którą akceptujemy lub nie, przekształcamy, modyfikujemy, dostosowujemy się do jej wymogów. Zmiany i przeobrażenia zachodzą pod wpływem wielu czynników. Naturalne jest jednak, że każdy z nas dąży do polepszenia jakości swojego życia w różnych jego obszarach.

INFO_32_75.jpg

Dysponujemy coraz większą ilością urządzeń ułatwiających funkcjonowanie, szybszy przekaz informacji, a co za tym idzie – komunikowania się. Komunikacja staje się jest coraz prostsza, „kolorowa”, czasem jest nie do końca ekspercka, ale zrozumiała dla każdego.

Na studiach ekonomicznych wykładowcy często wygłaszają teorię zapisaną w książkach opisujących od podstaw, czym jest zdarzenie gospodarcze czy operacja gospodarcza. Ale czy tak naprawdę ktoś używa tych pojęć w codziennej pracy? Wątpię. Spójrzmy na ich definicję:

  1. Zdarzenie gospodarcze – to wszystkie działania i fakty związane z działalnością konkretnej jednostki gospodarczej.
  2. Operacja gospodarcza – to każde, udokumentowane zdarzenie gospodarcze, które wywołuje zmiany stanu składników aktywów i pasywów oraz wpływa na wynik finansowy działalności jednostki. Każda operacja gospodarcza podlega ewidencji księgowej, gdyż wpływa na majątek, źródła finansowania firmy i wynik finansowy.

Myślę, że te definicje mogą mieć jakieś znaczenie jedynie w dziale księgowym. W obecnej rzeczywistości, w czasach szybkiego przepływu informacji, w bardzo dynamicznym otoczeniu sztywne reguły tracą na znaczeniu. Definicje to tylko książkowe ujęcie tego, co robimy często intuicyjnie. I właśnie tutaj postawiłbym kropkę, gdyż otoczenie gospodarcze odchodzące od zasad ekonomii, rachunkowości czy ubezpieczeń i zmierzające w stronę intuicji nie jest niczym pożądanym.

Nowoczesne przedsiębiorstwa swoje wyniki analizują w cyklach miesięcznych, tygodniowych, czasem nawet dziennych (jeżeli chodzi o zarządzanie na przykład magazynami typu cross-dock). Wszystko zależy od specyfiki działania jednostki oraz potrzeb, jakie ma każda organizacja. Z moich doświadczeń wynika, że raportowanie tygodniowe najbardziej pożytecznych danych przynosi najbardziej pożądany efekt, jeżeli chodzi o zarządzanie przedsiębiorstwem oraz procesami. Działamy wtedy w trybie raport – analiza – działanie – konkluzja i tak cały czas. Przez tydzień każdy z pracowników ma czas na to, by dobrze przygotować się do tematu, znaleźć wstępne rozwiązanie i zaraportować, jaki jest stan po wprowadzeniu ewentualnych zmian w procesie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.