Metodologia wdrożenia systemu BI
Rozwój współczesnych przedsiębiorstw jest determinowany w głównej mierze przez coraz szybsze i sprawniejsze tempo pozyskania wiarygodnych informacji. To właśnie one stanowią dziś najważniejszy zasób strategiczny każdej organizacji, decydujący o jej pozycji konkurencyjnej. Odpowiedzią na potrzeby rynku są systemy Business Intelligence. Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu systemu klasy BI warto jednak odpowiednio przygotować się do tego procesu.
Jednym z fundamentalnych założeń przed rozpoczęciem wdrażania systemu powinno być zbudowanie koncepcji merytorycznej odzwierciedlającej uwarunkowania biznesowe danej organizacji – własnymi siłami lub przy udziale wybranej firmy doradczej. W ten sposób można uniknąć sytuacji, w której dostawca systemu wdroży na platformie BI standardowe, znane sobie rozwiązanie, nieuwzględniające specyfiki i wszystkich potrzeb danego przedsiębiorstwa. Kolejnym etapem po zbudowaniu modelu – przyjmując założenie, że spółka ma już wdrożony system klasy ERP – jest wybór odpowiedniego systemu BI, dostosowanego do wielkości firmy i zdefiniowanych wcześniej wymogów. W ostatniej kolejności należy dokonać wyboru dostawcy systemu oraz rozpocząć właściwe wdrożenie.
Wybór systemu BI
Po zbudowaniu modelu biznesowego należy przystąpić do wyboru systemu BI. Systemy tej klasy wbrew pozorom różnią się dość znacząco, m.in. dedykowanymi obszarami działalności/modułami, zakresem dostępnych funkcji dla użytkownika zarówno kluczowego, jak i końcowego, technologiami baz danych, na bazie których działają, standardami interfejsów, poziomem zabezpieczeń i elastyczności systemu w zakresie modyfikacji oraz rozwoju rozwiązania, łatwością obsługi, możliwością przechowywania różnych wariantów planów, budżetów, modeli, możliwością tworzenia własnych wymiarów i ich hierarchii, czasem przetwarzania/kalkulacji danych czy też ceną. W związku z tym beneficjent rozwiązania powinien określić główne priorytety, które ma spełnić system BI. W tym celu warto powołać zespół projektowy składający się z kluczowych pracowników przedsiębiorstwa, którego zadaniem będzie ustalenie podstawowych wymagań biznesowych i funkcjonalnych względem programu. Wybór klasy systemu warunkować będą ponadto następujące czynniki:
- wielkość oraz rozproszenie demograficzne organizacji,
- liczebność działu controllingu,
- specyfika i branża przedsiębiorstwa,
- organizacja procesów pracy,
- złożoność struktury organizacyjnej,
- umiejętności techniczne działu IT,
- otwartość kadry kierowniczej na samodzielną pracę w systemie.
Ważnym elementem na tym etapie prac będzie ustalenie kryteriów wyboru rozwiązania. Powinny one odpowiadać kryteriom decyzyjnym, które posłużą także do opracowania zapytania ofertowego oraz porównania ofert od dostawców systemów. Pamiętać należy, aby każdemu z kryteriów przypisać stosowny poziom istotności. Przykładowe kryteria wyboru to:
- cena,
- doświadczenie firmy i zespołu wdrożeniowego,
- architektura IT,
- funkcjonalność.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.