Kontrola wewnętrzna procedur medycznych w podmiocie leczniczym
Kontrola procedur medycznych w szpitalu związana jest nierozerwalnie z jakością udzielanych świadczeń. Procedury medyczne wymagające kontroli wewnętrznej i zewnętrznej nie zostały bowiem wymyślone po to, aby utrudniać życie wewnętrzne jednostki ochrony zdrowia, lecz aby w sposób przejrzysty wprowadzać porządek w udzielanych świadczeniach. Kontrola w podmiocie leczniczym ma zatem na celu zbadanie prawidłowości przestrzegania procedur zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i NFZ oraz reagowanie w sposób czynny, kiedy procedury te nie są przestrzegane.
Kontrola świadczeń medycznych – ramy całościowe
Uczestnicząc w kontroli, należy przede wszystkim zdać sobie sprawę, że świadczenia udzielane pacjentowi w trakcie hospitalizacji powinny być postrzegane jako element kompleksowej opieki medycznej. Kolejne fazy opieki medycznej wymagają zachowania ciągłości. Pacjenci rozpoczynający i kończący pobyt w szpitalu, a także przekazywani między oddziałami tego samego szpitala lub do świadczeniodawców zewnętrznych, powinni mieć zagwarantowaną kontynuację opieki. Nie mogą się zdarzać sytuacje, w których pacjent jest jej pozbawiony. Wewnętrzna kontrola przeprowadzana w jednostce ochrony zdrowia powinna wyłapywać tego rodzaju sytuacje. Sposób i procedury przejmowania opieki powinny minimalizować ewentualne ryzyko niekorzystnych skutków opieki, jak również ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych. W przypadkach przekazywania opieki nad pacjentem z oddziału na oddział konieczne jest określenie odpowiedzialności za pacjenta, jak również rodzaju i zakresu udzielanej informacji medycznej koniecznej dla zachowania ciągłości opieki.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 ze zm.) w art. 23 zobowiązuje kierownika podmiotu leczniczego do ustalenia regulaminu organizacyjnego tego podmiotu. Artykuł 24 ust. 1 pkt 6 i 7 cytowanej ustawy wymaga od podmiotu określenia przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń, a także warunków współdziałania jednostek lub komórek organizacyjnych dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym. Natomiast w § 11 ust. 4 pkt 5 i 9 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2008 r. Nr 81, poz. 484) wskazane są obowiązki świadczeniodawcy w kwestii umieszczenia wewnątrz budynków, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, informacji dotyczących praw pacjenta, w tym pacjentów uprawnionych do korzystania ze szczególnych uprawnień. Kierownik podmiotu leczniczego winien sam mieć na uwadze sprawdzenie, czy podmiot leczniczy stosuje wytyczne zawarte w przepisach prawa.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.