Kluczowe wskaźniki efektywności w dziale HR
Według teorii kapitału ludzkiego to pracownicy stanowią fundamentalny element zasobów organizacji. Dział HR jest odpowiedzialny za wsparcie i rozwój pracowników firmy. Istotnym zadaniem działu personalnego są efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich do realizacji celów przedsiębiorstwa i pomiar stopnia realizacji tych zamierzeń. Specjaliści z obszaru HR wykorzystują do tego KPI (z ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności. W artykule zostały zaprezentowane podstawowe wskaźniki wykorzystywane w obszarze HR dotyczące liczby pracowników, kosztu pracy i szkoleń.
Każda organizacja ze względów na swoje cele strategiczne dobiera odpowiednie i najbardziej miarodajne KPI. Pozwalają one na wydobycie istotnych dla rozwoju firmy informacji i wniosków. Zatem w poszczególnych przedsiębiorstwach – zróżnicowanych pod względem wielkości działalności czy branży – kluczowe wskaźniki efektywności będą odmienne. W artykule wskaźniki dotyczące HR zostały podzielone według dwóch obszarów:
- fluktuacja zatrudnienia,
- koszty pracy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 96% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.