Jak formatka i dashboardy budżetowe umożliwiają bieżącą kontrolę kosztów? Na przykładzie IBM Planning Analytics
Formatka budżetowa jest często pierwszym kontaktem użytkownika z systemem do planowania, który bezpośrednio wpływa na jego ocenę. Powinna być zatem przystępna w użyciu, funkcjonalna, pozwalająca na jak najlepsze wprowadzanie i analizę danych, umożliwiając tym samym pracę w optymalnym dla użytkownika środowisku. W artykule zaprezentowana zostanie budowa i funkcjonalności formatki budżetowej na przykładzie procesu planowania kosztów i wydatków z wykorzystaniem aplikacji IBM Planning Analytics.
Jak powinna być zbudowana formatka budżetowa?
Najczęściej planujemy dane w kierunku rozwoju firmy, czyli celu, który firma ma osiągnąć w przyszłości, więc dobrze, gdyby ten cel był widoczny na formatce budżetowej w formie planów strategicznych lub ogólnych założeń do budżetu. Warto również mieć wgląd do danych historycznych, aby móc porównać sytuację obecną do historii, która pokaże nam poziom wydatków i kosztów w poprzednim okresie. Wskaźniki i informacje historyczne mogą bowiem stanowić dobrą podpowiedź do planowania przyszłości. Okres budżetowania często rozpoczyna się w czasie, kiedy nie mamy jeszcze dostępnych wszystkich danych dotyczących wykonania zeszłego roku, więc warto również udostępnić prognozy, żeby otrzymać możliwie pełny obraz tego, co się zdarzyło i co się może zdarzyć. Na podstawie podpowiedzi z ubiegłych lat i prognoz można wprowadzić dane – zazwyczaj są to dane finansowe: koszty, wpływy, wydatki, dane bilansowe, informacje dotyczące zakupów itp. Niezbędnym elementem w formatce budżetowej jest też możliwość wprowadzania danych ilościowych i operacyjnych. Wsparciem w planowaniu będą z kolei wskaźniki, które pozwolą na umiejscowienie wprowadzonych wartości w kontekście organizacji. Rankingi pozwalają ocenić, jak zmieniła się sytuacja od poprzedniego okresu i jaki wynik osiągniemy w zależności od potencjału i rynku, na którym działamy. Z punktu widzenia formatki budżetowej, zarówno miary, jak i oceny powinny się znaleźć możliwie blisko miejsca, w którym wprowadzamy dane. Z punktu widzenia użytkownika liczy się również to, żeby użytkownik, wprowadzając dane, mógł dodawać komentarze do liczb, które są planowane oraz załączniki w postaci instrukcji czy opisu kroków do wykonania. Uniwersalna formatka budżetowa może być na bieżąco dopasowywana do potrzeb użytkowników – w określonych przez aplikację ramach użytkownik powinien wybrać pozycje, które są dla niego w danym momencie istotne. Wszystko po to, żeby maksymalnie ułatwić pracę nad budżetem. Optymalna struktura oraz zakres informacji, jakie powinna zawierać formatka, zostały przestawione na Rysunek 1.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.