Idea zarządzania strategicznego
Zarządzanie strategiczne pełni w przedsiębiorstwie kluczową rolę. Obejmuje tak istotną dziedzinę zarządzania firmą jak opracowanie i implementacja jej strategii, bez której trudno byłoby konkurować w zmiennym otoczeniu rynkowym.
Zarządzanie strategiczne stanowi kolejny etap w ewolucji teorii i praktyki zarządzania. Jest stosunkowo młodą dziedziną nauki, która zaczęła się kształtować w latach 50. i 60. XX w.1. Geneza zarządzania strategicznego związana jest głównie z takimi twórcami, jak: A.D. Chandler, H.I. Ansoff, P. Drucker2. Chandler3 badał relacje między strategią a strukturą organizacyjną. Sformułował zasadę, że punktem wyjścia działalności firmy jest strategia, której następnie powinna zostać podporządkowana struktura organizacyjna. Ansoff4 był z kolei prekursorem podejścia analitycznego i planistycznego w zarządzaniu strategicznym. Drucker5 sformułował zasady analizy wyrobów na podstawie koncepcji kategoryzacji, co stanowiło przyczynek do analizy strategicznej. Rozwój zarządzania strategicznego na przestrzeni lat następował wraz ze zmianami zachodzącymi w samych podmiotach i ich otoczeniu (rys. 1).
Opierając się na dorobku ekonomii, teorii organizacji i zarządzania oraz cybernetyki, obejmując zagadnienia natury ekonomicznej, organizacyjnej i marketingowej, a także sferę problematyki informacyjnej i informatycznej oraz metod analitycznych w podejmowaniu decyzji, zarządzanie strategiczne odpowiada na wyzwania, takie jak6:
- społeczne i kulturowe zmiany w otoczeniu,
- rozwój gospodarczy,
- szybki rozwój nauki i techniki,
- postęp technologiczny (wzrost zdolności produkcyjnych),
- globalizacja rynków klientów i konkurencji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.