Fragmentatory w Power BI, czyli filtr łatwy i przyjemny

Dla postronnej osoby słowo „fragmentator” może brzmieć złowróżbnie, budząc skojarzenia choćby z eksterminatorem. Tymczasem dla odbiorców raportów tworzonych w narzędziach BI fragmentatory to jedni z najlepszych przyjaciół.

INFO_31_44.jpg

Rozwój narzędzi Business Intelligence sprawił, że słowo „raport” poszerzyło nieco swoje znaczenie. Coś, co jeszcze kilka lat temu było w najlepszym przypadku zbiorem kolorowych slajdów w PowerPoincie, a zazwyczaj oznaczało smutny plik pdf pełen nieczytelnych tabel, nagle stało się interaktywną tablicą. Dane mogą być teraz prezentowane na oszałamiających wykresach, w sposób dopasowany do dowolnego urządzenia, a do tego odbiorca raportu może zajrzeć w niego głębiej, samodzielnie odkrywając pewne zależności między danymi. Dobrze opracowany raport pozwala na analizę wycinków zebranych informacji i filtrowanie ich pod każdym kątem. Oczywiście każdy z elementów raportu może mieć możliwość założenia filtru, ale czasem chcemy podkreślić możliwość filtrowania określonych danych. Aby podać taki filtr użytkownikowi, warto użyć fragmentatora.

Fragmentatory są wizualnymi elementami raportu pozwalającymi na filtrowanie przedstawionych w nim danych. Znamy je bardzo dobrze z Excela, gdzie wspomagały tabele przestawne, tworząc z nich interaktywne raporty przyjazne dla użytkowników. Podstawową zaletą fragmentatorów jest fakt, że są niezwykle intuicyjne w stosowaniu. Nie ma potrzeby korzystania z pól filtrów, a sam fragmentator może mieć formę zarówno ułatwiającą korzystanie z niego, jak i oddającą charakter filtrowanych za jego pomocą danych. Przede wszystkim jednak fragmentatory wyróżniają się wizualnie, co sprawia, że użytkownik może filtrować dane klarownie przedstawione w obszarze raportu. Fragmentatory używane w Power BI mają te same zalety co fragmentatory znane z arkuszy Excela. Mają też kilka dodatkowych zalet, o których warto wspomnieć.

Jak korzystać z fragmentatorów? Jest to dość intuicyjne, ale aby przyjrzeć się temu dokładnie, musimy mieć jakieś dane, które będziemy poddawać filtrowaniu. Nasze dane to prosta tabela w Excelu z rocznymi danymi sprzedażowymi. Zawiera takie informacje, jak:

  • data złożenia zamówienia,
  • zamówiony produkt,
  • nazwa klienta zamawiającego,
  • kraj, do którego należy dostarczyć zamówienie,
  • liczba zamawianych produktów,
  • wartość zamówienia,
  • sposób dostawy zamówienia.

Widać więc, że nie są to przesadnie skomplikowane dane, ale już na ich przykładzie możliwe będzie zastosowanie kilku ciekawych fragmentatorów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.