Fragmentatory w Power BI, czyli filtr łatwy i przyjemny
Dla postronnej osoby słowo „fragmentator” może brzmieć złowróżbnie, budząc skojarzenia choćby z eksterminatorem. Tymczasem dla odbiorców raportów tworzonych w narzędziach BI fragmentatory to jedni z najlepszych przyjaciół.
Rozwój narzędzi Business Intelligence sprawił, że słowo „raport” poszerzyło nieco swoje znaczenie. Coś, co jeszcze kilka lat temu było w najlepszym przypadku zbiorem kolorowych slajdów w PowerPoincie, a zazwyczaj oznaczało smutny plik pdf pełen nieczytelnych tabel, nagle stało się interaktywną tablicą. Dane mogą być teraz prezentowane na oszałamiających wykresach, w sposób dopasowany do dowolnego urządzenia, a do tego odbiorca raportu może zajrzeć w niego głębiej, samodzielnie odkrywając pewne zależności między danymi. Dobrze opracowany raport pozwala na analizę wycinków zebranych informacji i filtrowanie ich pod każdym kątem. Oczywiście każdy z elementów raportu może mieć możliwość założenia filtru, ale czasem chcemy podkreślić możliwość filtrowania określonych danych. Aby podać taki filtr użytkownikowi, warto użyć fragmentatora.
Fragmentatory są wizualnymi elementami raportu pozwalającymi na filtrowanie przedstawionych w nim danych. Znamy je bardzo dobrze z Excela, gdzie wspomagały tabele przestawne, tworząc z nich interaktywne raporty przyjazne dla użytkowników. Podstawową zaletą fragmentatorów jest fakt, że są niezwykle intuicyjne w stosowaniu. Nie ma potrzeby korzystania z pól filtrów, a sam fragmentator może mieć formę zarówno ułatwiającą korzystanie z niego, jak i oddającą charakter filtrowanych za jego pomocą danych. Przede wszystkim jednak fragmentatory wyróżniają się wizualnie, co sprawia, że użytkownik może filtrować dane klarownie przedstawione w obszarze raportu. Fragmentatory używane w Power BI mają te same zalety co fragmentatory znane z arkuszy Excela. Mają też kilka dodatkowych zalet, o których warto wspomnieć.
Jak korzystać z fragmentatorów? Jest to dość intuicyjne, ale aby przyjrzeć się temu dokładnie, musimy mieć jakieś dane, które będziemy poddawać filtrowaniu. Nasze dane to prosta tabela w Excelu z rocznymi danymi sprzedażowymi. Zawiera takie informacje, jak:
- data złożenia zamówienia,
- zamówiony produkt,
- nazwa klienta zamawiającego,
- kraj, do którego należy dostarczyć zamówienie,
- liczba zamawianych produktów,
- wartość zamówienia,
- sposób dostawy zamówienia.
Widać więc, że nie są to przesadnie skomplikowane dane, ale już na ich przykładzie możliwe będzie zastosowanie kilku ciekawych fragmentatorów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.