Emisja obligacji – czy emisje krótkoterminowe znowu zyskają na popularności?

Rynek obligacji krótkoterminowych (KPD), tak jak każdy inny, zależy od podaży i popytu. Wielkość rynku i jego dynamika w tego typu analizie nie zależą może bezpośrednio od rentowności obligacji czy profilu danego emitenta, ale raczej od czynników makroekonomicznych wpływających na popularność danego instrumentu finansowego.

Rynek KPD (krótkoterminowych papierów dłużnych) ma najdłuższą historię. Pierwsze tego typu instrumenty były emitowane w połowie lat 90. XX w. Pierwotnie jako podstawę prawną stosowano weksle i prawo cywilne, a rzadziej obligacje, dlatego też przyjęto nazwę KPD w celu oddania takiej specyfiki. Obligacje jako podstawa emisji KPD rozpowszechniły się po roku 20051, a obecnie jest to podstawowa forma prawna tego instrumentu. Już 20-letnia historia jego stosowania i przejście kilku cykli koniunkturalnych pozwalają wysunąć pewne wnioski na ten temat.

Statystyki rynku

Jednym z nielicznych podmiotów od dawna gromadzących dane na tym rynku jest agencja Fitch Rating Polska. Nieco później zaczął zbierać je również Narodowy Bank Polski.

Rynek KPD2 bardzo dynamicznie rozwinął się pod koniec lat 90. XX wieku – z ok. 2-3 mld zł w 1998 r. do ponad 10 mld3 w 2000 r. Od roku 2000 wartość tego rynku oscyluje w przedziale 15-20 mld zł.

Praktyka, a także opracowania NBP4 wskazują, że zauważalny udział w emisjach KPD przedsiębiorstw mają instrumenty emitowane w ramach grup kapitałowych – zarówno emitent, jak i inwestor należą do tej samej. Rozwiązanie to jest stosowane w celu zarządzania płynnością w ramach grup kapitałowych (szczególnie największych podmiotów). Takie stosowanie KPD utrudnia jednak oszacowanie prawdziwej dynamiki instrumentów skierowanych do inwestorów zewnętrznych – rynkowych.

Ostatnie spadki tego segmentu rynku – zanotowane w roku 2013 – mogą być spowodowane zarówno czynnikami rynkowymi, jak i indywidualną sytuacją podmiotów wykorzystujących ten instrument do zarządzania płynnością w grupie kapitałowej. Może to być istotne ze względu na coraz powszechniejsze stosowanie tzw. cash-pool’s do zarządzania płynnością w grupie kapitałowej. Produkt ten jest oferowany przez banki.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.