EBIT i EBITDA jako miary efektywności działalności gospodarczej

Pojęcie EBIT odnosi się do określonego poziomu dochodów w przedsiębiorstwie i jest skrótem od terminu Earnings Before Intrest and Taxes, który oznacza zysk (lub stratę) przed odsetkami i opodatkowaniem. Najczęściej definiowane jest jako wynik operacyjny przed zapłatą odsetek i podatkiem dochodowym, jednak należy zauważyć, że nie jest to pojęcie polskie i warto zastanowić się, czy jego używanie w warunkach rodzimych nie jest nadużyciem oraz jaki jest jego pierwotny sens.

investment-dice-xs.jpg

U podstaw obliczania takiego poziomu wyniku finansowego leży próba odpowiedzi na pytanie o rzeczywiste możliwości przedsiębiorstwa, o jego rentowność opartą na podstawowej działalności, najlepiej o największym prawdopodobieństwie powtórzenia się w przyszłości.

Pamiętając o tym, że wynik finansowy stanowi różnicę między przychodami a odpowiadającymi im kosztami, można wywnioskować, że EBIT to taki poziom wyniku finansowego przedsiębiorstwa, który oparty jest na jego podstawowych, powtarzalnych przychodach. Idąc tym samym tokiem rozumowania, można wyprowadzić pojęcie EBITDA (skrót od angielskiego Earnings Before Intrest, Taxes, Depreciationand Amortization, czyli wynik finansowy przed odsetkami, opodatkowaniem, deprecjacją i amortyzacją), które będzie definiowane jako wynik finansowy przedsiębiorstwa oparty na jego podstawowych, powtarzalnych przychodach, bez uwzględnienia odpisów amortyzacyjnych i deprecjacyjnych. W polskich realiach deprecjacja (utrata wartości) utożsamiana jest z amortyzacją, dlatego obie litery DA brane są pod uwagę jako jedna i nie rozbija się ich na dwie części.

Matematycznie EBITDA oblicza się jako sumę EBIT oraz DA, a nieuwzględnianie amortyzacji uzasadnia się próbą ustalenia uproszczonych podstawowych przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa. Amortyzacja bowiem nie jest związana – w momencie jej wykazywania w rachunku zysków i strat – z wydatkami pieniężnymi. Jest to wyłącznie odpis aktualizacyjny, związany z wydatkami poniesionymi wcześniej na poczet zakupu aktywów trwałych. A pamiętać należy, że amortyzacja jest jednym z podstawowych kosztów operacyjnych i tym samym zmniejsza kwotę wyniku finansowego przedsiębiorstwa, nie będąc jednocześnie wydatkiem pieniężnym, stąd korekta polegająca na jej dodaniu do wyniku finansowego jednostki.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.