Procedury zakupowe na poziomie strategicznym, operacyjnym i kontrolnym
Dziś w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko „zakupowe” (lub pokrewne) jednym z wymogów jest doświadczenie w opracowywaniu, wdrażaniu i kontroli procedur zakupowych na każdym poziomie procesu. Funkcja zaopatrzenia zmieniła się z podstawowego zarządzania zakupami i nadzorowania transakcji w bardziej holistyczny, złożony proces biznesowy, mający duży wpływ na działalność całej firmy. Wspiera on finanse przedsiębiorstwa, decyzje operacyjne, a także ogranicza ryzyko w całym łańcuchu dostaw.
Proces zakupu w zależności od organizacji może być mniej lub bardziej skomplikowany. Zamówienia strategiczne obejmują całą organizację. Wymagają zaangażowania wszystkich działów i obszarów funkcjonalnych w firmie, angażują ludzi, procesy i technologie. Rolą działu zakupów jest pozyskanie, zakup i dostawa materiałów/towarów i usług w jak najlepszej cenie z możliwym najkrótszym terminem dostawy oraz z długim terminem płatności. Dział zakupów wyznacza ogólny kierunek zakupów zgodny ze strategią biznesową firmy na podstawie opracowanych procedur strategicznych, operacyjnych i kontrolnych. Oznacza to, że na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym muszą istnieć solidne i łatwe do zrozumienia procedury zakupów dla zarządu firmy, bez możliwości popełnienia błędu. Dobrze opracowane procedury mają bezpośredni wpływ na koszty firmy i zabezpieczenie ciągłości łańcucha dostaw.
Procedury są opracowane w celu zapewnienia pomocy kierownictwu przy tworzeniu instrukcji i regulaminów mających na celu usprawnienie kontroli wewnętrznej i zoptymalizowanie procesów przy jednoczesnej ochronie interesów firmy.
Procedura na poziomie strategicznym obejmuje zagadnienia związane z cała firmą i ma zapewnić:
- poprawny podział obowiązków w obrębie różnych warstw zarządzania,
- stworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez innowacyjny i najlepszy w swojej klasie proces zaopatrzenia,
- sprostanie lub przewyższenie wymagań klientów,
- zaangażowanie dostawców we wzajemne korzystne relacje,
- innowacyjne i oszczędne procesy i systemy,
- przyciągnięcie, rozwinięcie i utrzymanie silnego zespołu zmotywowanych profesjonalistów,
- uzyskanie lepszych niż konkurencja cen i znaczenia ze strony dostawców.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.