Compliance w rachunkowości
Compliance w tłumaczeniu na język polski oznacza zgodność. Compliance to zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami.
Zadaniem systemu compliance w przedsiębiorstwie jest zapewnienie zgodności działania z obowiązującym prawem oraz innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania, w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji.
Występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa zagrożenia związane z częstymi zmianami regulacji prawnych z zakresu podatków, finansów i rachunkowości, jak również odpowiedzialność karna członków zarządu i przedsiębiorstwa za działania niezgodne z prawem, stawia przed podmiotami gospodarczymi szereg wyzwań związanych z dostosowaniem (zapewnieniem zgodności) działalności gospodarczej do wymogów ustawodawcy. Zgodność z obowiązującymi przepisami powinna być zapewniona w szczególności w obszarze rachunkowości i podatków ze względu na dotkliwe sankcje związane z nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów. Do zapewnienia tej zgodności wykorzystywane są narzędzia compliance, które mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa zawieranych kontraktów biznesowych oraz minimalizację ryzyka sankcji karnych ponoszonych przez przedsiębiorstwo i osoby wchodzące w skład zarządu za niedochowanie należytej staranności.
Compliance w przedsiębiorstwie
W przypadku przedsiębiorstw, przez compliance rozumiemy taką organizację przedsiębiorstwa, poprzez stworzenie odpowiedniej struktury i stosowanie środków compliance, której skutkiem będzie redukcja do minimum ryzyka wystąpienia wszelakich nieprawidłowości mogących powstać wskutek działania osób związanych z przedsiębiorstwem lub partnerów handlowych, a polegających na złamaniu obowiązujących regulacji prawnych, regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo dobrowolnie lub na działaniu niezgodnym z ogólnie przyjętymi standardami etyczno-moralnymi.
Wdrożenie i przestrzeganie compliance umożliwia: zmniejszenie ryzyka wynikającego z niedopatrzeń i niedostosowania się do nowych norm prawnych, jak również uniknięcie odpowiedzialności karnej, cywilnej i karnoskarbowej, zwiększenie zaufania klientów, udziałowców i akcjonariuszy, uniknięcie strat związanych z wizerunkiem przedsiębiorstwa.
Compliance wykrywa braki zgodności w całym przedsiębiorstwie i projektuje mechanizmy, które pomogą im zapobiegać, w firmie wprowadzone zostają odpowiednie mechanizmy kontrolne.
Wdrożenie compliance
W celu skutecznego wdrożenia systemu compliance, który będzie przynosił organizacji korzyści i chronił przed negatywnymi konsekwencjami, powinien zostać stworzony system działający na dwóch płaszczyznach: wewnętrznej i zewnętrznej.
Działania wewnętrzne powinny obejmować przygotowanie stosownych regulaminów i kodeksów postępowania, wymienione regulacje przyjęte do stosowania w formie uchwały zarządu spółki obowiązują na wszystkich poziomach kadrowych, począwszy od kadry kierowniczej, wszyscy pracownicy powinni być edukowani w zakresie swoich obowiązków, tak aby wiedzieli, że podejmowane przez nich decyzje oddziałują na całe przedsiębiorstwo i mogą mieć wymierne konsekwencje prawne.
Działania zewnętrzne w zakresie compliance polegają przede wszystkim na uczciwości wobec klientów, kontrahentów oraz instytucji prawnych. Wszelkie zawierane umowy powinny być zgodne z prawem, przedsiębiorstwo musi dbać o ochronę danych osobowych i zachowanie tajemnic zawodowych. Istotne jest też zwalczanie prób manipulacji, w szczególności finansowych oraz działania etyczne organizacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.