Compliance i systemy motywacyjne
W ostatnich latach w Europie temat compliance stał się nieodzownym elementem odpowiedzialnego zarządzania przedsiębiorstwem. Również w Polsce coraz bardziej zyskuje on na znaczeniu. Na bieżąco możemy śledzić informacje w prasie – zarówno krajowej, jak i zagranicznej – jak wiele korporacji pogrążyło się w kryzysie, ponieważ nie posiadało programu compliance, który skutecznie zapobiegałby systemowemu naruszaniu norm1.
Wprowadzenie do zagadnienia compliance
Współcześnie jest to jeden z elementów, bez których wiele organizacji – takich jak placówki finansowe, przedsiębiorstwa publiczne czy firmy prywatne – nie może się już obyć. Dzieje się tak dlatego, że po niedawnym kryzysie dbałość o interesy firmy cały czas zyskuje na znaczeniu. Niezmiernie ważna stała się odpowiednia implementacja programu compliance, jak również wybór właściwych narzędzi i polityk, które zapewnią zgodność działalności przedsiębiorstwa i zachowania jego pracownikow z ładem prawnym, wewnętrznymi kodeksami etycznymi oraz zasadami etyki zawodowej. Istotne jest również właściwe zarządzanie ryzykiem compliance, będącym ważną częścią zarządzania ryzykiem korporacyjnym. Co więcej, compliance jest postrzegana jako ważny element konkurencyjności przedsiębiorstwa i traktowana jako wartość dodana. Wiele przedsiębiorstw zrozumiało, że odpowiednie zarządzanie ryzykiem compliance stanowi ważny element wspomagający przy podejmowaniu decyzji – zarówno strategicznych, jak i operacyjnych. Skutecznie pomaga też zapobiegać naruszaniu norm, w wyniku czego minimalizuje ryzyko konsekwencji tych naruszeń, tzw. ryzyko braku zgodności, przyczyniając się tym samym do wzrostu wartości przedsiębiorstwa.
Programy compliance są w Polsce obszarem prawnie jeszcze nieuregulowanym. Przedsiębiorcy mają dowolność w zakresie koncepcjonowania i wdrażania programów compliance. Odpowiedzialność za wdrożenie odpowiedniego programu compliance, zapewniającego skuteczną ochronę przedsiębiorstwa przed naruszeniami zgodności i ich konsekwencjami, ponosi organ zarządzający. Przy zachowaniu odpowiednich warunków organ zarządzający może oddelegować odpowiedzialność za organizację struktur, koncepcję, wdrożenie i monitoring programu compliance do specjalnie stworzonej w tym celu funkcji compliance. Jednak odpowiedzialność w tym zakresie nie pozostaje jedynie w gestii organu zarządzającego czy funkcji compliance. Za compliance w przedsiębiorstwie odpowiedzialność ponoszą wszyscy pracownicy, w wymiernym, odpowiednim do ich funkcji i wykonywanych zadań zakresie.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.