Budżet szkoleń finansowanych ze środków UE
Obecna perspektywa finansowa UE jest interesująca dla przedsiębiorców, ponieważ pozwala na uzyskanie dofinansowania na działalność szkoleniową, w tym daje możliwość przygotowania samodzielnego wniosku o dofinansowanie, co wiąże się z możliwością uzyskania dla pracowników szkoleń „szytych na miarę”. Wymaga to jednak sporego nakładu pracy w celu przygotowania wniosku aplikacyjnego.
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) to narzędzie polityki redystrybucji środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z głównych narzędzi finansowych Unii Europejskiej. Narzędzie to służy modelowaniu zatrudnienia w państwach członkowskich oraz promowaniu spójności gospodarczej i społecznej. Główną przesłanką funkcjonowania EFS jest redukowanie różnic w poziomie zamożności i jakości życia ludzi na terenie UE. Cele te jednoznacznie komponują się z makroekonomiczną definicją kapitału ludzkiego jako istotnego czynnika wspierającego wzrost gospodarczy. Geneza EFS sięga drugiej połowy lat 50. XX w., a jego prawne uwarunkowania zostały zawarte w tzw. traktatach rzymskich. EFS, jako fundusz strukturalny, jest narzędziem finansowania obszarów priorytetowych UE, które nawiązują do celów polityki spójności, wypracowanych przez państwa członkowskie. Jednym z głównych obszarów finansowania EFS jest kapitał ludzki, którego istotnym elementem są nakłady na edukację, w tym na szkolnictwo wyższe.
W Polsce mechanizmy służące wdrażaniu projektów realizowanych przy udziale EFS są określane za pomocą właśnie programów operacyjnych – w tym głównie PO WER, w ramach których wyodrębnia się tzw. priorytety, definiujące główne cele przeznaczenia środków z Funduszu. Strategia lizbońska i dokumenty programowe Komisji Europejskiej wyraźnie akcentują znaczenie szkolnictwa wyższego w kształtowaniu i rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
Dotowaniu z EFS podlegają działania o charakterze miękkim, z wyłączeniem inwestycji rzeczowych, choć dopuszczalne jest tzw. krzyżowe finansowanie, czyli możliwość wykorzystania części środków z innych funduszy strukturalnych na zakupy rzeczowe w ramach projektów realizowanych przy finansowym wsparciu EFS.
Możliwości pozyskania środków
Najłatwiejszą drogą do pozyskania środków na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników przedsiębiorstw jest skorzystanie z oferty „gotowych scenariuszy działania”, dostępnych np. na stronach Bazy Usług Szkoleniowych.
Jest to najprostsza droga, aby sięgnąć po szkolenia dofinansowane ze środków UE, niemniej jednak w tym wypadku należy liczyć się z tym, iż dostępne w Bazie szkolenia są przygotowane z myślą o masowym kliencie i raczej nie będą dostosowane do potrzeb konkretnego podmiotu.
Drugą – jednak trudniejszą – opcją jest samodzielne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu. Jest to możliwe poprzez aplikowanie do konkursów, które rozpisywane są m.in. przez wojewódzkie urzędy pracy. Jednak w tym przypadku przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością samodzielnego przygotowania tzw. wniosku aplikacyjnego wraz z jego częścią finansową.
Wstępne założenia projektowe
Budżet projektu jest emanacją pojęć, które z punktu widzenia metodologii prowadzenia standardowych działań zarządczych mogą wydawać się nieco inne od przyjętych standardów. Dzieje się tak dlatego, że pracę nad projektem UE należy w pierwszej kolejności rozpocząć od przestudiowania regulaminu danego konkursu. Następnym krokiem jest przygotowanie kilku kluczowych elementów wniosku aplikacyjnego, do których zaliczają się:
- opis grupy docelowej, czyli potencjalnych beneficjentów projektu,
- prezentacja celu, rezultatu i wskaźników projektu,
- szczegółowy opis zadań.
Kategoria wydatku |
2014 |
2015 |
... |
2018 |
2019 |
Ogółem |
Kwalifik. |
5.1 Koszty ogółem (5.1.1 + 5.1.2) |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.1.1 Koszty bezpośrednie |
|||||||
Zadanie 1 [Kwota ryczałtowa 1] |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
Zadanie 2 [tekst] |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.1.2 Koszty pośrednie (ryczałt) |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
jako % kosztów bezpośrednich (5.1.2/5.1.1) |
0,00 % |
||||||
5.2 Kwoty ryczałtowe |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
jako % wartości projektu ogółem (5.2/5.1) |
0,00 % |
0,00% |
|||||
5.3 Stawki jednostkowe |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
jako % wartości projektu ogółem (5.3/5.1) |
0,00 % |
||||||
5.4 Personel projektu w kosztach ogółem |
0,00 zł |
0,00 zł |
|||||
jako % wartości projektu ogółem (5.4/5.1) |
0,00 % |
||||||
5.5 Zadania zlecone w kosztach ogółem |
0,00 zł |
0,00 zł |
|||||
jako % wartości projektu ogółem (5.5/5.1) |
0,00 % |
||||||
5.6 Środki trwałe w kosztach ogółem |
0,00 zł |
0,00 zł |
|||||
jako % wartości projektu ogółem (5.6/5.1) |
0,00 % |
||||||
5.7 Cross-financing w kosztach ogółem |
0,00 zł |
0,00 zł |
|||||
jako % wartości projektu ogółem (5.7/5.1) |
0,00 % |
||||||
5.8 Wydatki poniesione poza terytorium UE |
0,00 zł |
0,00 zł |
|||||
jako % wartości projektu ogółem (5.8/5.1) |
0,00 % |
||||||
5.9 Wkład własny |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.9.1 w tym wkład prywatny |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.9.2 w tym wkład prywatny wymagany przepisami pomocy publicznej |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.10 Dochód [w rozumieniu art. 61 rozporządzenia CPR; nie dotyczy dochodu incydentalnego] |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.11 Wnioskowane dofinansowanie [5.1 – 5.9 – 5.10] |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
0,00 zł |
5.12 Koszt przypadający na jednego uczestnika |
0,00 zł |
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 44% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.