BPMN uniwersalnym językiem biznesu: bramka „Albo” - jej właściwości i zastosowanie
Model procesu biznesowego wraz z jego symulacją może odzwierciedlać przebieg podejmowania decyzji. Jednym z ważniejszych elementów modelu decyzyjnego w BPMN jest bramka decyzyjna „Albo”.
Do tej pory w ramach cyklu BPMN uniwersalnym językiem biznesu zdefiniowane zostały podstawy związane z przygotowaniem modelu procesu, a w konsekwencji jego symulacji.
Niniejszy artykuł zostanie poświęcony wprowadzeniu do problematyki podejmowania decyzji, czyli sytuacji, w której w ramach procesu biznesowego pojawiają się możliwości związane z przekierowaniem żetonu, który reprezentuje pracę i zużycie zasobów, zgodnie z logiką podejmowanych działań.
Podstawowym narzędziem służącym do modelowania nieskomplikowanych procesów decyzyjnych jest bramka logiczna „Albo” (Rysunek 1).
Podstawową cechą bramki decyzyjnej „Albo” jest przekierowanie żetonu zgodnie z logiką podjętej decyzji, ale w jeden możliwy sposób, tzn. albo „a”, albo „b”, albo „c” i tak dalej. Oznacza to, że wynikiem poprawnego działania bramki „Albo” będzie przekierowanie żetonu w jednym z możliwych i zdefiniowanym kierunku1.
Nawiązując do dotychczasowych artykułów, na Rysunku 2 przedstawiono wykorzystanie bramki „Albo” w procesie podejmowania decyzji dotyczącego określenia rodzaju serii syropu, który będzie poddany dalszej analizie.
Przed kształtem, który na Rysunku 2 reprezentowany jest pod numerem 4, zadawane jest pytanie: jaka seria podlega walidacji? Jeśli seria syropu jest klasyfikowana jako „normalna”, to w takim przypadku produkt rejestrowany jest w systemie informatycznym, a następnie przekazywany do dalszej analizy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 52% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.