Big Data. Smart analityka
Żyjemy w gospodarce opartej na danych. To z nich firmy czerpią dziś największą wartość; podejmują bardziej optymalne decyzje biznesowe, pozyskują nowych klientów i zwiększają retencję obecnych. Boom na Big Data sprawił, że coraz więcej organizacji odczuwa potrzebę wdrożenia jej do swoich działań. Kluczową kwestią jest tu jednak zrozumienie zachodzących w organizacji procesów i tego, w jaki sposób Big Data może wesprzeć firmę w rozwoju.
Jesteśmy obecnie w stanie zbierać petabajty rekordów. W każdej minucie generujemy olbrzymie ilości danych: wysyłamy setki milionów maili, pobieramy setki tysięcy aplikacji i kilka milionów razy wprowadzamy zapytania w wyszukiwarce Google. Niezależnie od tego, czy dane są przydatne, czy nie, organizacje przechowują je dla przyszłych referencji.
Jednak samo ich zbieranie i przechowywanie nie dostarczy nam wartości, a może jedynie przysporzyć kosztów. Pierwszym krokiem powinno być zatem zdefiniowanie procesów zachodzących w organizacji i problemu biznesowego, który chcemy za pomocą Big Data rozwiązać. Dogłębna interpretacja tych dwóch elementów powinna dać nam podstawę do właściwego wyboru źródeł danych i opracowania modelu analizy.
Nowe podejście do danych
Dotychczasowe podejście do danych mówi o zbieraniu wszystkiego, zgodnie z zasadą: im więcej, tym lepiej. Posiadanie dużych zbiorów to w tym wypadku możliwość przeprowadzenia wielu analiz i uzyskania różnorodnych informacji. Przechowywanie tak znacznej liczby rekordów jest jednak bardzo czaso- i kosztochłonne. Dochodzi do tego problem tradycyjnych sposobów przetwarzania i przestarzałych technologii, które uniemożliwiają optymalizowanie procesu eksploracji. W tym modelu większość czasu pracy analityka wiąże się z wyszukiwaniem danych, natomiast jedynie jej część poświęcona jest na przeprowadzenie rzeczywistej analizy dostarczającej organizacji wiedzę.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.