Analiza rentowności e-sklepu

Towar znika z półek, pieniądze trafiają na konto, interes się kręci. Czy taka sytuacja oznacza automatycznie sukces finansowy sklepu internetowego? Niekoniecznie. Żeby skutecznie i efektywnie zarządzać e-sklepem, trzeba prowadzić ciągłą analizę jego rentowności. W tym artykule wyjaśniono, jak to zrobić i jak wyciągać wnioski, by biznes działał jeszcze lepiej.

CiRZ_2_41.jpg

Analiza rentowności przypomina przegląd samochodu u mechanika. Zużycie drobnych części albo z pozoru nieistotne usterki mogą świadczyć o poważniejszych awariach, których lekceważenie doprowadzi pojazd do ruiny. Podobnie jest ze sklepem internetowym i wskaźnikami rentowności. Są one najprostszym sposobem na ocenę kondycji firmy i jednocześnie podstawą do wprowadzania zmian. Dzięki nim wiemy, które obszary przynoszą zyski, a które nie, jak ustalić ceny, w co warto inwestować, a które pomysły były nietrafione. Takie informacje ułatwiają także rozmowy z potencjalnymi inwestorami albo bankami. Wskaźniki rentowności są do tego praktycznie niezbędne. Bez nich zarządzanie firmą – w tym przypadku sklepem internetowym – to błądzenie w ciemnościach. Czasami uda się trafić do celu, ale lepiej mieć latarkę w postaci konkretnych danych.

W labiryncie liczb

Które wskaźniki śledzić? Większość ekspertów odpowie: „To zależy”. Wariantów wskaźników rentowności jest mnóstwo, ale nie wszystkie będą równie przydatne dla każdego przedsiębiorcy. Najwięcej zależy od specyfiki prowadzonej działalności. W przypadku sprzedaży towarów duże znaczenie będzie miała np. relacja zysków do zapasów w magazynach. Z kolei dla e-sklepów świadczących usługi kluczowa będzie przede wszystkim rentowność sprzedaży, obliczana od kwot netto. By uniknąć przeładowania danymi, lepiej wybrać kilka wskaźników rentowności i regularnie je kontrolować, np. raz w miesiącu. Mniej istotne dane można sprawdzać rzadziej, np. raz na kwartał lub raz na rok.

Rentowność oznacza – w dużym skrócie – opłacalność prowadzenia działalności. Im wyższy zysk na przykład w relacji do sprzedaży, tym wyższa rentowność. Jeżeli sklep jest „na plusie”, można powiedzieć, że jest rentowny. Specjaliści od finansów najczęściej wykorzystują do analiz trzy wskaźniki: relację zysku do sprzedaży, majątku oraz kapitału.

1. Rentowność sprzedaży (return on sales – ROS)

Wynik pokazuje, na ile opłacalna jest sprzedaż. To bezcenna wiedza – jeżeli wskaźnik jest niski, może to oznaczać, że na przykład marża jest za niska. Warto wówczas rozważyć zmianę cen oferowanych produktów, choć oczywiście wymaga to dokładnego przemyślenia. Istnieje wiele wariantów wskaźnika rentowności do sprzedaży, w których uwzględnia się np. kwoty brutto i netto, marże, narzut, zysk operacyjny itp. W zależności od tego, czego chcemy się dowiedzieć, można korzystać z różnych danych.

Specjaliści od e-handlu radzą obliczać wskaźnik rentowności sprzedaży na podstawie przychodu ze sprzedaży bez podatku VAT i po odjęciu większości kosztów. O ile te ostatnie nie zmieniają się z tygodnia na tydzień – co zdarza się w niektórych branżach – obliczenie takiego wskaźnika nie powinno być specjalnie czasochłonne, a będzie wystarczająco miarodajne, by śledzić kondycję firmy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.