Analiza finansowa projektu inwestycyjnego przy użyciu MS Excel – case study
Analiza finansowa to podliczenie wszystkiego, co wiadomo na temat biznesu, za pomocą liczb i sprawdzenie, czy opłaca się go rozpocząć. Im lepiej znamy branżę, tym łatwiej jest przeprowadzić szczegółową analizę, a tym samym poprawnie odpowiedzieć na pytanie, czy warto zainwestować w biznes, czy należy coś w nim zmienić albo w ogóle zainwestować w inne przedsięwzięcie.
W tym artykule zajmiemy się analizą finansowej fikcyjnej firmy Koszultex zajmującej się nadrukami na ubraniach, która chce kupić maszynę drukującą na różnych (innych niż ubrania) nawierzchniach (drewno, plastik, ceramika itp.).
Na analogicznej zasadzie mogą Państwo przeprowadzić analizę podobnych przedsiębiorstw, należy jednak pamiętać, że każda nisza rządzi się swoimi prawami, dlatego niniejszy artykuł nie porusza wszystkich możliwych aspektów. Jego zadaniem jest przybliżenie Państwu analizy finansowej na tyle, żeby można było zrozumieć najważniejsze związane z nią pojęcia.
Nakłady na środki trwałe (zakup maszyny)
Firma chce kupić maszynę za 40 000 zł. Tu pojawia się pierwszy problem – nie ma wystarczającej ilości pieniędzy na jej zakup, dlatego będzie się posiłkować pożyczką od banku. Z własnych środków może przeznaczyć 10 000 zł, czyli 25% potrzebnej kwoty, a pozostałe 75% (30 000 zł) pożyczy od banku na 14% w skali roku.
Może się pojawić pytanie, czy warto pożyczać pieniądze na inwestycję. To zależy od późniejszych wyliczeń, ale należy założyć, że tak. Przy inwestowaniu przyjmuje się, że lepiej ryzykować pieniędzmi banku niż własnymi.
Amortyzacja
Przy zakupie maszyny (środka trwałego) pojawia się w wyliczeniach pozycja amortyzacji. Przyjmujemy tutaj amortyzację w wysokości 10% w skali roku, czyli maszyna do nadruków zamortyzuje się po 10 latach. Inwestycję chcemy analizować przez pięć lat, więc przez cały ten okres będą występować „koszty” amortyzacji, czyli takie, które funkcjonują tylko na papierze – zmniejszają one kwotę podatku, ale nie powodują wypływu pieniędzy z firmy.
Dane i założenia inwestycji
Na początku artykułu wspominałem, że im lepsza znajomość branży, tym łatwiej przeprowadzić analizę finansową inwestycji. Wynika to głównie z faktu, że mamy dużo poprawniejsze założenia na temat biznesu, np. wynikające z doświadczeń. Niektóre kwestie bardzo łatwo przewidzieć, np.: prowizje banku, pensje pracowników itp., ale wiele spraw jest niejednoznacznych, więc w założeniach staramy się jak najlepiej przewidzieć przyszłość.
Część początkowych danych opisano krótko powyżej. W tabeli 1 wypisano pozostałe założenia w Excelu. Nie uwzględniono poszczególnych wyliczeń, typu: koszty zmienne jako różne koszty materiałów do nadruku, wysyłki, serwis, nieudane nadruki itp., ale warto pamiętać, że takie szczegóły mogą ułatwić stworzenie bardziej realnych założeń.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.