Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów
Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.
Koncepcja xP&A
Próbując zdefiniować xP&A w największym możliwym skrócie można powiedzieć, że xP&A to podejście do planowania, które wykorzystuje najlepsze możliwości planowania i analizy finansowej (FP&A), takie jak ciągłe planowanie, zaawansowane analizy, prognozowanie oraz monitorowanie wydajności i rozszerza je w całym przedsiębiorstwie. Zgodnie z raportem Gartnera z 2020 roku do roku 2024 aż 70% nowych projektów FP&A miało stać się de facto projektami xP&A, rozszerzającymi zakres poza finanse w stronę całej organizacji.
By lepiej zrozumieć koncepcję xP&A spójrzmy na przykładowy sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na końcowy wynik firmy mają wpływ różne działy, jak chociażby dział sprzedaży, marketingu, kadr czy zakupów. Każdy z tych działów tworzy swoje własne plany operacyjne, np. sprzedaż opracowuje plan realizacji swoich celów. Plany te powstają w odrębnych pionach, z wykorzystaniem różnych narzędzi planistycznych. Żadnego działu nie interesują wzajemne zależności. Co jednak, jeśli dział sprzedaży przekroczy swoje cele? Czy linia produkcyjna będzie na to gotowa i czy będzie na miejscu odpowiedni personel?
W tym miejscu dochodzimy do xP&A, którego podstawą jest łączenie planów na potrzeby identyfikacji potencjalnego wpływu ich realizacji na inne działy. To umożliwia z kolei organizacji szybkie reagowanie oraz dostosowania do okoliczności. To mogą być różne sytuacje. Zarówno pozytywne, jak niespodziewany sukces nowego produktu, jak i negatywne, jak zakłócenia w łańcuchu dostaw. Kluczem do sukcesu jest tutaj szybka reakcja i zmiana planu przy zgraniu wszystkich pozostałych. Koncepcja xP&A nie ogranicza się jednak tylko do wzajemnej synchronizacji planów operacyjnych — zostają one również zgrane z celami finansowymi i strategicznymi. To z kolei pomaga dyrektorom finansowym oraz ich podwładnym w kompleksowym prognozowaniu, monitorowaniu oraz ocenie sytuacji. Dzięki temu dział finansów występuje w takiej roli, w jakiej by zarząd oczekiwał, czyli jest solidnym doradcą w zakresie strategii.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.