Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej
Jakość, jak wiele ma definicji, jak różnie jest klasyfikowana. O jakość możemy się pokłócić – gdyż subiektywnie ją określamy. Dla jednych jakość się liczy, dla innych nie ma znaczenia. Jakość w przedsiębiorstwie, w zespole, w pracy – odzwierciedla pewną wartość, a wartość ta podlega wycenie. Czy wszystko możemy wycenić w mierniku pieniężnym? Czym jest więc jakość w sieciowej gospodarce?
Sieć jest systemem, który wyróżnia się złożonymi powiązaniami pomiędzy jej elementami. Podejście sieciowe koncentruje się na relacjach zachodzących między tymi elementami w ramach wielu zróżnicowanych procesów. Patrząc z perspektywy społecznej, głównym pojęciem jest tu „interakcja”. Z ekonomicznego punktu widzenia „sieć biznesowa jest zbiorem długoterminowym relacji formalnych i nieformalnych, jakie występują pomiędzy dwoma lub więcej jednostkami gospodarczymi lub pomiędzy jednostką a jej interesariuszem”. Do zjawisk charakteryzujących sieciowość gospodarki można zaliczyć nieprzewidywalność, brak granic przedsiębiorstw, promowanie zasobów niematerialnych i procesów współdziałania między organizacjami. Kluczowe wydaje się planowanie sieciowe oraz zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez jakość. Zarządzanie to opiera się o regulacje wewnętrzne, tj. politykę jakości przedsiębiorstwa.
Polityka jakości przedsiębiorstwa to ważny, wartościowy dokument, będący wyznacznikiem stosowania w jednostce gospodarczej systemu zarządzania jakością. Według normy ISO 9001 polityka jakości to ogół zamierzeń, a także kierunków rozwoju organizacji, które dotyczą jakości i są formalnie wyrażane przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwie.
Wewnętrzna polityka jakości jest opracowywana w postaci oficjalnego dokumentu wewnętrznego, najczęściej jest to zarządzenie dyrektora jednostki. Polityka jakości powinna odnosić się do nieustannego zaangażowania kierownictwa oraz pracowników w sprawy związane z wdrażaniem systemu jakości, utrzymywaniem wysokiej jakości działań i procesów, wyrobów i usług. Można uznać, że ten wewnętrzny dokument wskazuje i kształtuje kierunki rozwoju przedsiębiorstwa, jego pracowników stanowiąc o efektywności, skuteczności oraz wysokim poziomie zarządczym danego przedsiębiorstwa.
Polityka jakości jest jednym z elementów zarządzania organizacją. Zarządzanie operacyjne współcześnie nabiera coraz większego znaczenia z kilku powodów:
- współczesne gospodarki państw definiuje się jako gospodarki sieciowe,
- wiele procesów we współczesnych gospodarkach opiera się obecnie na ekonomii doświadczeń,
- wzrasta konkurencja na rynku krajowym i międzynarodowym,
- zmieniają się oczekiwania klientów oraz interesariuszy podmiotów gospodarczych,
- obserwuje się znaczącą rolę ujawniania oraz raportowania informacji niefinansowych,
- wzrasta znaczenie określania spersonalizowanych potrzeb informacyjnych interesariuszy,
- doskonali się procesy produkcyjne,
- zwiększa się nacisk na szeroko pojętą jakość.
Jakość koreluje z zarządzaniem operacyjnym, które jest podstawową funkcją organizacji wraz z:
- sprzedażą,
- marketingiem i reklamą, które rozpoznają potrzeby klientów, pobudzają nowe pragnienia, analizują informacje na temat popytu, organizują marketing mix i spersonalizowaną reklamę,
- księgowością, która odpowiada za inwestycje, kapitał, transakcje finansowe, kalkulację cen, gromadzi informacje o kosztach, przychodach, zyskach i stratach, determinuje szeroko pojęte raportowanie o dokonaniach przedsiębiorstwa.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.