MF przypomniał o zmianie zasad doręczeń
Organ podatkowy doręcza pisma na adres do doręczeń elektronicznych, a jeśli nie ma takiej możliwości, zgodnie z hierarchią sposobu doręczania pism, określoną w Ordynacji podatkowej.
Do doręczeń są wykorzystywane dotychczas zgłoszone (na formularzach NIP-2, NIP-7, NIP-8, ZAP-3):
- dla organizacji – adres siedziby,
- dla osób fizycznych – polski „adres do korespondencji”, a w przypadku zagranicznego adresu do korespondencji – adres miejsca zamieszkania.
Zgodnie z hierarchią zawartą w Ordynacji podatkowej organ podatkowy:
( 1 ) w pierwszej kolejności doręcza pisma na adres do doręczeń elektronicznych, chyba że doręczenie następuje w siedzibie organu podatkowego,
( 2 ) w przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych, organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez:
( A ) operatora wyznaczonego w ramach publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, albo
( B ) pracowników urzędu obsługującego ten organ, funkcjonariuszy lub upoważnionych pracowników innego organu podatkowego lub przez organy lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów.
( 3 ) w przypadku braku możliwości doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych i przez operatora – organ podatkowy doręcza pisma:
( A ) przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, albo
( B ) za pokwitowaniem przez pracowników urzędu obsługującego ten organ, funkcjonariuszy lub upoważnionych pracowników innego organu podatkowego lub przez organy, lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów.
( 4 ) w przypadku doręczenia decyzji, której organ podatkowy nadał rygor natychmiastowej wykonalności, albo decyzji, która podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy, organ może doręczyć decyzję w sposób określony w pkt. 3,
( 5 ) w zakresie spraw określonych w przepisach wykonawczych, wydanych na podstawie art. 3f § 4 organ podatkowy może, za zgodą adresata, doręczać pisma przez portal podatkowy.
Przepisy Ordynacji podatkowej, określające zmienione zasady doręczeń, obowiązują od 5 października 2021 r., jednak z komunikatu MF z 31 grudnia 2021 r. wynika, że dopiero w 2022 roku będą stosowane z użyciem adresów do doręczeń zgłoszonych dotychczas przez podatników.
Przypisy / Źródła
art. 144 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa - Dz.U. z 2021 r. poz.1540; ost. zm. Dz.U z 2021 r. poz. 2328