Jak zdobywać rentowne kontrakty, gdy rynek notuje drastyczny spadek cen?
Dlaczego tak wiele firm ma problemy z wprowadzaniem zmian i reagowaniem na zmiany na rynku? Na czym polega sprzedaż neandertalska, a na czym transformacyjna? Jak sprawdzić, czy twoja firma jest konkurencyjna? W artykule odpowiadamy na powyższe oraz wiele innych pytań.
Jeżeli świat się zmienia, zmieniać musimy się my. Jeżeli rynek przechodzi silne zmiany (największe od 20 lat – popyt pierwszy raz jest niższy od podaży) – to model działalności biznesowej musi się zasadniczo (a nawet drastycznie) zmieniać z uwzględnieniem nowej sytuacji. To wydaje się oczywiste, a jednak... dlaczego większość firm i ludzi biznesu tego w rzeczywistości nie czyni? Owszem, dokonywane są zmiany, jednak większość z nich to zmiany kosmetyczne lub ich markowanie. Dlaczego?
Sukces powodem upadku
Odpowiedzi są co najmniej trzy. Aby coś zmieniać, należy wiedzieć nie tylko, że trzeba zmieniać i co trzeba zmieniać, ale przede wszystkim jak. A z tym jest zasadniczy problem.
Chęć do zmian jest odwrotnie proporcjonalna do długości czasu, w którym człowiek odnosi sukcesy zanim zmiana jest konieczna. O co chodzi? Wiele firm w latach 1990–2008 odnosiło sukcesy, gdyż rynek był nienasycony, więc o sukcesy było relatywnie łatwo. Jest w związku z tym bardzo trudno osobie, która przez lata święciła triumfy, zdać sobie sprawę, że tym razem zmiana jest zbyt duża i tak fundamentalna, że poprzednie modele działania nie tylko nie są skuteczne, ale wprost będą ściągać firmę w dół. Sukces – w takiej sytuacji – często bywa powodem upadku lub co najmniej ogromnej straty!
Człowiek ma naturalną obawę przed zmianą i często wypiera niewygodne fakty, tłumacząc je w sposób osłabiający ich wartość, zasłaniając się osławionym w naszej kulturze stwierdzeniem: „jakoś to będzie...”. Jakoś zawsze będzie... ale to chyba niezbyt konstruktywne zdanie?
Zmiana jest konieczna. To slogan na wielu ustach – a powinien być wewnętrzną decyzją: racjonalną, niedyskutowalną i... wdrożoną w życie. Jak zacząć?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.