Transakcje z rajami podatkowymi w praktyce polskich firm
Wiele spółek w Polsce realizuje transakcje z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (dalej: raje podatkowe). W niektórych przedsiębiorstwach są to jednorazowe przypadki, a w niektórych kluczowe transakcje, które stanowią największy przychód bądź koszt. Rozliczenia polskich podatników z podmiotami z rajów podatkowych budzą coraz to większe zainteresowanie organów podatkowych, dlatego też ceny transferowe stanowią dla przedsiębiorców nie lada wyzwanie.
Mimo, iż regulacje w zakresie cen transferowych funkcjonują w polskich przepisach od wielu lat, to większa część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że przepisy z zakresu cen transferowych obejmują nie tylko transakcje realizowane z podmiotami powiązanymi, ale również transakcje realizowane z podmiotami niezależnymi, w sytuacji, w której podmioty te mają siedzibę w raju podatkowym.
Transakcje z podmiotami z rajów podatkowych
Praktyka pokazuje, iż spółki weryfikując obowiązki dokumentacyjne w zakresie cen transferowych nie biorą pod uwagę transakcji realizowanych z podmiotami z rajów. Czy to zwykłe przeoczenie, nieznajomość przepisów czy faktycznie celowe działanie? To pytanie, na które bardzo ciężko znaleźć odpowiedź.
Kancelarie podatkowe bardzo często naświetlają przedsiębiorstwom problem, a w zasadzie ryzyka, jakie wiążą się z realizacją transakcji z kontrahentami z rajów podatkowych. Przeprowadzając audyt w zakresie cen transferowych, bardzo często okazuje się, że transakcje realizowane z kontrahentami są na dużą skalę, a ceny, które są w tych transakcjach ustalone, nie zawsze zgodne są z ideą ceny rynkowej.
Rok 2021 przyniósł wiele zmian w zakresie przepisów dotyczących cen transferowych, w tym w szczególności w zakresie weryfikacji i dokumentowania transakcji realizowanych z rajami podatkowymi. Ustawodawca postanowił znacząco rozszerzyć obowiązki podatników związane z weryfikacją kontrahentów, w przypadkach, w których istnieje ryzyko współpracy z rajami podatkowymi, jak również poszerzył obowiązki dokumentacyjne w tym zakresie.
Przegląd zmian 2021
Jakie zatem zmiany prawne zaszły w 2021 roku dla podatników współpracujących z rajami podatkowymi?
Według obecnie obowiązujących przepisów:
→ Próg dokumentacyjny dla strony kosztowej, jak i przychodowej dla transakcji kontrolowanych realizowanych z podmiotami z rajów podatkowych wynosi 100 000 PLN. Oznacza to, iż obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej obejmuje zarówno sprzedaż, jak i zakup towarów lub usług z raju podatkowego, dotychczasowe przepisy obowiązek ten nakładały wyłącznie na transakcje zakupowe.
→ Obowiązek sporządzania dokumentacji lokalnej mają podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi, dokonujący transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotem z raju podatkowego, jeżeli wartość tej transakcji za rok podatkowy przekracza 100 000 PLN.
→ Do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych są obowiązani podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi, dokonujący transakcji kontrolowanej lub transakcji innej niż transakcja kontrolowana, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową oraz wartość tej transakcji za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi – za rok obrotowy przekracza 500 000 PLN. Domniemywa się, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli druga strona transakcji dokonuje w roku podatkowym lub roku obrotowym rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Przy ustalaniu tych okoliczności podatnik lub spółka niebędąca osobą prawną są obowiązani do dochowania należytej staranności.
W przypadku transakcji z rajami podatkowymi, rozszerzono również zakres danych przekazywanych w dokumentacji, która będzie musiała dodatkowo zawierać:
→ uzasadnienie gospodarcze wskazujące na przyczyny zawarcia transakcji i umożliwiające ocenę czy kontrahent z tzw. raju podatkowego prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą;
→ test korzyści (benefit test), tj. opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.